لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

فعالان سوری: راهبرد دولت برای تصرف داریا «تسلیم‌شو یا بمیر» است


باقی‌مانده‌های داریا
باقی‌مانده‌های داریا

با وجود فشارهای بین‌المللی و درخواست‌های مکرر امدادرسانان، دولت سوریه هنوز با کمک‌رسانی به منطقه تحت محاصره «داریا» در نزدیکی دمشق موافقت نکرده‌است.

کنشگران سوری از وخامت اوضاع خبر می‌دهند و شورشیان نیز مهلتی ۴۸ ساعته برای پایان حملات دولت تعیین کرده‌اند.

داریا در چند کیلومتری پایتخت سوریه قرار دارد. این شهر از نخستین مناطقی بود که اعتراض‌ها به حکومت بشار اسد، پنج سال پیش، در آن‌ها آغاز شد. اندکی پس از آن نیز، یعنی از سال ۲۰۱۲ میلادی تحت محاصره نیروهای دولتی قرار دارد.

دولت مرکزی سوریه با کمک‌رسانی به برخی مناطق قحطی‌داده‌شده موافقت کرده‌است، اما داریا جزو آنها نیست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی «کارزار سوریه»، گروهی ناظر بر جنگ داخلی آن کشور، می‌گوید راهبرد دولت برای کنترل این منطقه «تسلیم شو یا از گرسنگی بمیر» است.

خانم بسان فقیه می‌گوید «داریا در ورودی دمشق قرار دارد در نتیجه دولت از [محاصره] آن دست بر نمی‌دارد».

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به دولت دمشق نیز می‌گوید این شهر «اهمیت ویژه‌ای» برای اسد و نیروهای او دارد: «دولت در تلاش برای بازپس‌گیری این منطقه استراتژیک است و به دنبال آتش‌بس در آن نیست».

پیش‌تر سازمان صلیب سرخ جهانی نیز گفته‌ بود اجازه ورود کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه این سازمان به شهر داده نشده‌است.

در عین‌حال خبرگزاری‌ها می‌گویند گروه‌های تحت رهبری «ارتش آزاد سوریه» دوم خرداد ماه به دولت مرکزی ۴۸ ساعت فرصت داده‌اند تا از عملیات و حملات خود در داریا و غوطه، دیگر منطقه حومه دمشق، دست بکشد یا آنها به آتش‌بس خاتمه می‌دهند.

نزدیک به ۳۰ گروه این بیانیه را امضا کرده‌اند و گفته‌اند در این فاصله اگر اتفاقی نیافتد، آنها «پایان کل آتش‌بس» را در نظر خواهند گرفت: «به حامیان ترک مخاصمه ۴۸ ساعت فرصت می‌دهیم تا آنچه از آتش‌بس باقی مانده را نجات دهند و از رژیم جانی اسد و هم‌پیمانانش بخواهند فورا به خشونت‌های خود علیه غوطه و داریا خاتمه دهند».

نیروهای دولتی سوریه با کمک حزب‌الله لبنان، در هفته گذشته دیرالعصافیر و چندین شهرک و روستا را در حومه دمشق به تصرف خود درآوردند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است نیروهای دولتی از موقعیت به وجود آمده‌، ناشی از درگیری بین گروه‌های مخالف حکومت، استفاده کرده و مناطق اطراف داریا و غوطه را تصرف کرده‌اند.

گروهی از کنشگران باقی‌مانده در داریا می‌گویند از ماه دسامبر نه راه امنی به داخل آن وجود دارد و نه راهی برای خروج از آن. خبرگزاری فرانسه می‌گوید از شمار ساکنان شهر که زمانی ۸۰ هزار نفر جمعیت داشت، ۹۰ درصد کاسته شده‌است.

XS
SM
MD
LG