لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

وزیر خارجه ترکیه: ده‌ها هزار نفر از آوارگان سوری به مناطق آزادشده بازگشته‌اند


در تصویر آوارگان سوری در جریان نبردهای طبقه، میان شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا و داعش، در حال ورود به روستای سویدیه هستند
در تصویر آوارگان سوری در جریان نبردهای طبقه، میان شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا و داعش، در حال ورود به روستای سویدیه هستند

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید نزدیک به ۵۰ هزار نفر از آوارگان و پناهجویان سوری، «به مناطق آزادشده به دست ارتش و شورشیان مورد حمایت ترکیه» در خاک سوریه بازگشته‌اند. مولود چاووش‌اغلو گفته است نیروهای نظامی ترکیه هنوز در مناطق شمالی سوریه حضور دارند.

وزیر خارجه ترکیه، ۱۲ فروردین ماه، گفته است حفظ امنیت مناطق بازپس‌گرفته‌شده از گروه «حکومت اسلامی» به «نیروهای محلی» سپرده می‌شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

ترکیه طی ماه‌های گذشته با حمایت شماری از شورشیان سوری دست به عملیات علیه نفرات داعش زده، ولی همزمان با شبه‌نظامیان کـُرد مورد حمایت آمریکا که درگیر نبرد با داعش هستند نیز وارد درگیری شده‌است. این عملیات «سپر فرات» نام داشت که نخست‌وزیر ترکیه به‌تازگی اعلام کرده «به پایان رسیده‌است».

وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفته است «مردم در حال بازگشت به این مناطق [بازپس‌گرفته‌شده] هستند. سربازان ما همچنان در آن مناطق حضور دارند و ما هنوز کارهایی داریم که باید انجام شود. باید یک منطقه عاری از ترور ایجاد کنیم».

به گفته چاووش‌اغلو «کارهای مورد نیاز برای سپردن امنیت مناطق به نیروهای محلی در حال انجام است. ما همچنان در جال تجهیز و آموزش آن‌ها هستیم».

از زمان ورود مستقیم نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه، ده‌ها نفر از آن در درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از آن‌ها در جریان نبرد برای بیرون کردن داعش از الباب کشته شده‌اند؛ شهری که اکنون آنکارا می‌گوید آزاد شده‌است.

با وجود «بازگشت» شماری از پناهجویان سوری به محل زندگی خود، دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد به‌تازگی اعلام کرده‌است شمار آواگانی که از جنگ داخلی سوریه به کشورهای همسایه و مصر گریخته‌اند از مرز ۵ میلیون نفر گذشته‌است.

خروج سومین گروه از مخالفان اسد از حمص

از دیگر تحولات تازه در سوریه، خروج گروهی دیگر از شورشیان مخالف بشار اسد از شهر حمص است. شهر حمص به‌طور عمومی از سه سال پیش در کنترل ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی اسد قرار دارد، اما منطقه الوعر و حملات به آن، به‌ویژه در ماه‌های گذشته ادامه داشته‌است.

خبرگزاری دولتی سوریه ۱۲ فروردین ماه تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد شماری از مخالفان دولت مرکزی، در محله الوعر، در حال سوار شدن به اتوبوس‌هایی هستند که قرار است آن‌ها را از منطقه بیرون ببرد.

بنا بر گزارش‌ها مجموعا نزدیک به دو هزار نفر که ۸۰۰ نفر از آن‌ها را شورشیان تشکیل می‌دادند، الوعر را ترک کرده و به ادلب رفته‌اند.

گفته می‌شود توافق برای خروج این دسته از مخالفان با میانجی‌گری روسیه به دست آمده‌است. روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است که در حال حاضر همراه ترکیه و ایران نشست‌هایی را برای حفظ آتش‌بس سوریه، در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار می‌کند.

XS
SM
MD
LG