لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

سفر وزیر دفاع روسیه به دمشق در پی پیشروی شورشیان در حلب


در این تصویر از اوایل ماه مه، گروهی از افراد «جیش‌الفتح» در نبردهایی در حلب دیده می‌شوند
در این تصویر از اوایل ماه مه، گروهی از افراد «جیش‌الفتح» در نبردهایی در حلب دیده می‌شوند

بنا بر گزارش‌ها از سوریه، شورشیان عمدتا اسلام‌گرا موفق شده‌اند در جریان نبرد با ارتش آن کشور و نیروهای مورد حمایت ایران، «پیشروی‌های چشم‌گیری» در جنوب حلب انجام دهند؛ ساعاتی پس از آن، وزیر دفاع روسیه به سوریه رفت.

مخالفان مورد حمایت آمریکا نیز به پیشروی‌های خود در نبرد با «حکومت اسلامی» ادامه داده‌اند.

سفر سرگئی شویگو به دمشق و پایگاه هوایی لاذقیه که در دست نیروهای ارتش روسیه است، ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها از تصرف روستاهای زیتان، خلصه و برنه توسط شورشیان صورت گرفته‌است. شویگو در دمشق با بشار اسد دیدار و در مورد «عملیات نظامی» گفت‌وگو کرده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است ۲۹ خرداد ماه می‌گوید پیشروی شورشیان عمدتا اسلام‌گرا در حاشیه جنوبی حلب، ارتش بشار اسد و گروه‌های شبه‌نظامی حامی آن را مجبور به عقب‌نشینی‌های عمده‌ای کرده‌است.

تا چند روز پیش از این خبرگزاری‌های ایران گزارش‌هایی از «دفع حملات جیش‌الفتح» در زیتان و خلصه منتشر کرده بودند. خبرگزاری ایرنا، ۲۶ خرداد ماه گفته بود این حمله «گسترده»، «ناکام مانده‌است».

اما طی یک روز گذشته برخی از وب‌سایت‌های خبری در ایران نیز گفته‌اند این روستاها، واقع در جنوب خان‌طومان سقوط کرده‌اند. به گفته «خبرگزاری دانشجو» با تصرف این مناطق به دست شورشیان اسلام‌گرا، «مهم‌ترین نقطه در ریف حلب جنوبی در آستانه خطر سقوط قرار گرفته‌است».

خبرگزاری رویترز می‌گوید این روستاها از آنجایی‌که در نزدیکی آزادراه اصلی حلب و دمشق قرار دارند، نقاطی راهبردی به شمار می‌روند. این در حالی‌ست که نیروهای دولتی سوریه با کمک نیروهای مسلح مورد حمایت ایران و حملات هوایی روسیه توانسته بودند در پایان سال گذشته میلادی در این مناطق پیشروی کنند.

کنترل شهرک خان‌طومان، در پی حملاتی گسترده که به کشته شدن چندین ایرانی حاضر در نبردهای سوریه نیز انجامید، در اردیبهشت‌ماه به دست اسلام‌گرایان افتاده بود.

حملات و حمایت هوایی ارتش روسیه سبب شده بود تا در ماه سپتامبر گذشته ارتش اسد و شبه‌نظامیان حامی آن، شورشیان را از برخی مناطقی که در غرب سوریه تصرف کرده بودند، عقب برانند.

مخالفان اسد و نیز گروه‌های مدافع حقوق بشر، نیروی هوایی روسیه را متهم به بمباران مناطق غیرنظامی کرده و سازمان عفو بین‌الملل در دی ماه گذشته گفته بود این حملات ممکن است مصداق جنایت جنگی باشد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

حملات هوایی و بمباران مناطق اطراف آزادراه حلب به دمشق، سبب شده تا این مسیر غیر قابل عبور شود و عملا صدها هزار نفر دیگر در محاصره و خطر قحطی قرار گیرند.

روز پنج‌شنبه روسیه خبر از آتش‌بسی در حلب داده بود که البته بنا بر گزارش‌ها تاثیر کمی بر شدت حملات دو طرف گذاشته‌است.

پیشروی‌ها علیه «حکومت اسلامی»

نیروهای مسلح مورد حمایت آمریکا موفق شده‌اند در نبرد با «حکومت اسلامی»، در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، پیشروی‌های بیشتری انجام دهند و برای نخستین بار از زمان حملات خود، به غرب شهر منبج برسند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» در نزدیکی منبج در استان حلب
«نیروهای دمکراتیک سوریه» در نزدیکی منبج در استان حلب

ائتلافی از کردها و اعراب سوری که در «نیروهای دمکراتیک سوریه» گرد آمده‌اند در ۲۰ خرداد موفق شده بودند با تصرف جاده‌ای در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه، مسیر اصلی تدارکات گروه «حکومت اسلامی» یا داعش را قطع کنند.

شهر منبج که مرکز آن همچنان در تصرف شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی است از نظر تدارکاتی برای «داعش» منطقه‌ای کلیدی محسوب می‌شود و آنها را به ترکیه وصل می‌کند.

رویترز به نقل از منبعی در «نیروهای دمکراتیک سوریه» می‌گوید آنها در حال حاضر تنها دو کلیومتر تا مرکز شهر فاصله دارند. هزاران نفر از غیرنظامیان هنوز در منبج حضور دارند.

XS
SM
MD
LG