لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

قطع‌نامه‌ای در مورد سوریه برای رای‌گیری به شورای امنیت می‌رود


قطع‌نامه‌ای تازه در مورد بحران سوریه روز شنبه سوم اسفند ماه به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌رود تا به رای اعضای آن گذاشته شود.

تازه‌ترین قطع‌نامه «برای ارسال کمک‌های بشردوستانه» در حالی به رای اعضای شورای امنیت گذاشته می‌شود که پیشتر سه قطع‌نامه با وتوی روسیه و چین روبه‌رو شده بودند و مشخص نیست که این دو کشور در مورد قطع‌نامه تازه چه رویه‌ای را در پیش خواهند گرفت.

تازه‌ترین تلاش‌ها برای تصویب قطع‌نامه تازه در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۹ میلیون شهروند سوری به کمک احتیاج دارند.

خبرگزاری رویترز از قول نماینده استرالیا در سازمان ملل که همراه نمایندگان اردن و لوکزامبورگ از تهیه‌کنندگان متن قطع‌نامه جدید است، آورده که رای‌گیری در ساعات عصر روز شنبه به وقت ایران انجام خواهد شد.

رویترز از قول دیپلمات‌ها می‌گوید در پیش‌نویس متن آن «ارسال کمک‌ها از طریق مرزهای سوریه»، «جلوگیری از گلوله‌باران و بمباران هوایی» و هشدار در مورد «گام‌های بعدی» در صورت برآورده نشدن این خواست‌ها پیشبینی شده است.

خبرگزاری آلمان که به نسخه‌ای از پیش‌نویس قطع‌نامه دسترسی پیدا کرده می‌گوید در آن از «استفاده از زور» در صورت نادیده گرفتن شدن خواست‌ها نیز سخن رفته است.

هنوز مشخص نیست هم‌پیمان اصلی سوریه در شورای امنیت یعنی روسیه و نیز چین که معمولا از روسیه هواداری می‌کند، در مورد قطع‌نامه -وتو کردن یا نکردن آن- چه تصمیمی گرفته باشند.

ماری هرف، سخنگوی وزات خارجه ایالات متحده روز جمعه در میان خبرنگاران از پیشبینی نتیجه رای‌گیری خودداری کرد. او در عین حال گفته روسیه و چین نیز در مورد شرایط انسانی در سوریه همانند دیگر کشورها نگران هستند؛ «در نتیجه باید از آن حمایت کنند».

رویترز می‌گوید رای‌گیری که برای روز جمعه پیشبینی شده بود به دلیل خواست نماینده روسیه برای اعطای زمان بیشتر به روز شنبه موکول شد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز گفته است یکی از هیئت‌های نمایندگی -بدون اینکه نامی از آن ببرد- به زمان برای گرفتن راهکار از پایتخت خود احتیاج داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه گذشته گفته بود آن کشور قطع‌نامه‌ای که کمک‌های انسان‌دوستانه مرزی را بدون تاکید بر رضایت دمشق در نظر گرفته باشد، وتو خواهد کرد.

به گفته سازمان ملل بیش از ۱۰۰ هزار نفر و به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن، بیش از ۱۳۶ هزار نفر جان خود را درگیری‌های داخلی سه ساله در سوریه از دست داده‌اند.

سازمان ملل متحد در عین حال می‌گوید نزدیک به دو و نیم میلیون نفر از شهروندان سوریه از کشور خود گریخته‌اند و شش و نیم میلیون نفر نیز مجور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.
XS
SM
MD
LG