لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

رئیس‌‌جمهوری منتخب آمریکا «بنیاد خیریه ترامپ» را منحل می‌کند


دونالد ترامپ می‌گوید بنیاد خیریه‌ او، برای «جلوگیری از هرآنچه ممکن است به تضاد منافع بیانجامد» منحل می‌شود. در حال حاضر تحقیقاتی در دادستانی نیویورک در مورد این بنیاد در حال انجام است.

در بیانیه‌ای که روز چهارم دی ماه هیئت دولت انتقالی منتشر کرده، آقای ترامپ گفته است «این بنیاد طی سال‌ها، با جمع‌آوری میلیون‌ها دلار برای بسیاری از گروه‌های اجتماعی، از جمله در حمایت از کهنه‌سربازها، ماموران پلیس و کودکان، کارهای نیک بسیاری انجام داده‌است».

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا افزوده است «در هر حال برای آن‌که جلوی وقوع هرگونه تضاد منافع، با نقش من به‌عنوان رئیس‌جمهوری، گرفته شود، تصمیم گرفته‌ام علایق بسیار قوی خود برای انجام کارهای انسان‌دوستانه را به راه‌های دیگری پیش ببرم».

آقای ترامپ همزمان از تیم حقوق‌دانان خود خواسته است تا مراحل انحلال این بنیاد را آغاز کنند. به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، بنیاد او طی سال‌ها کاملا و صد در صد پول خود را به خیریه پرداخت کرده‌است.

دادستانی نیویورک در حال حاضر در حال انجام تحقیقاتی در مورد «بیناد خیریه دونالد جی. ترامپ» است. شبکه خبری فاکس می‌گوید این تحقیقات در مورد تلاش‌های آن در جذب سرمایه است. به گفته این شبکه خبری در عین حال مشخص نیست چه فرد یا افرادی، سازمان‌ها و بنیادهای مرتبط با آقای ترامپ را اداره خواهند کرد. چراکه به نظر می‌رسد ایوانکا، دختر و جرد کوشنر، داماد او، مشغول انجام امور اداری و دولتی خواهند شد.

ایمی اسپیتالنیک، سخنگوی دادستانی نیویورک در پستی در توئیتر گفته تحقیقات در مورد این بنیاد ادامه خواهد داشت و از نظر قانونی تا زمانی که این تحقیقات در جریان است، انحلال آن ممکن نیست.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، می‌گوید بیانیه روز شنبه آقای ترامپ، تلاش تازه او و خانواده‌اش برای پایان دادن به فعالیت‌های اقتصادی‌ست که ممکن است از نظر کارشناسان میان آن‌ها و نقش ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا «تضاد منافع» به وجود بیاید.

به گفته وال‌استریت‌جورنال، ریچار پینتر، رئیس گروهی از حقوق‌دانان در دوره جرج بوش، که بر اصول اخلاقی نظارت می‌کردند، از اقدام تازه دونالد ترامپ ستایش کرده‌ و گفته این گام، گامی در جهت درست است. به گفته آقای پینتر همان‌طور که چنین کاری برای هیلاری کلینتون، در صورت پیروزی در انتخابات لازم بود، آقای ترامپ هم به درستی به فعالیت بنیاد خود خاتمه داده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس سخنگوی حزب دمکرات ایالات متحده می‌گوید این کار در جهت «پنهان کردن» مابقی فعالیت‌ها و منافعی‌ست که ممکن است با پست ریاست‌جمهوری در تضاد قرار گیرند و نیز پنهان کردن سابقه بنیاد خیریه است.

آقای ترامپ، میلیارد نیویورکی، پیش از ورود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیت سیاسی چشم‌گیری نداشت و مشغول انجام امور تجاری خود بود. انتخابات هشتم نوامبر با پیروزی این نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت با هیلاری کلینتون به پایان رسید. در جریان کارزار انتخاباتی، دونالد ترامپ در مواردی از فعالیت‌های بنیاد خیریه کیلنتون انتقاد کرده و خواستار انجام تحقیقات در مورد آن شده بود.

۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ۲۰ ژانویه هدایت دولت و فرماندهی کل قوای ایالات متحده را در دست می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG