لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

ترامپ اقتصاددان منتقد چین را برای هدایت شورای تجارت ملی برگزید


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، پیتر ناوارو، یک اقتصاددان منتقد سیاست‌های چین را برای هدایت «شورای تجارت ملی کاخ سفید» برگزیده‌است. این تازه‌ترین گام دونالد ترامپ در ورود به عرصه رقابتی تازه با چین، در دوره ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده برآورد می‌شود.

معرفی آقای ناورو برای ریاست یک شورای مهم اقتصادی در کاخ سفید، پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ و مقام‌های پکن، طی هفته‌های گذشته، مجموعه‌ای از انتقادها و اعتراضات علیه یکدیگر را مطرح کرده‌اند.

پیتر ناوارو، استاد دانشگاه کالیفرنیا، و مشاور نامزد حزب جمهوری‌خواه در کارزار انتخاباتی، نویسنده چندین کتاب، از جلمه «مرگ به‌وسیله چین: چگونه آمریکا پایگاه تولیدی خود را از دست داد» است.

هیئت دولت انتقالی در بیانیه‌ای در مورد این اقتصاددان، او را فردی «فراخ‌بین» توصیف کرده‌ است. این هیئت می‌گوید ناوارو «به توسعه سیاست‌های بازرگانی، که کسری تجاری را کاهش داده و رشد را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا فرصت‌های کاری از مرزها خارج نشوند» کمک خواهد کرد.

انتخاب یک چهره اقتصادی منتقد چین، تازه‌ترین گام رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در عرصه رقابت با چین برآورد می‌شود.

ترامپ، بارها از سیاست‌های اقتصادی چین انتقاد کرده‌است. این انتقادها رنگ‌وبوی سیاسی نیز به خود گرفته‌اند؛ به خصوص پس از گفت‌وگوی تلفنی سای اینگ‌وان، رئیس‌جمهوری تایوان و دونالد ترامپ. این گفت‌وگوی تلفنی به معنی شکستن سیاست سکوت بلندپایه‌ترین مقام‌ اجرایی ایالات متحده در برابر مقام ارشد اجرایی تایوان به شمار می‌رود. از میانه دهه ۱۹۷۰ به این سو، و با پذیرش سیاست «چین یک‌پارچه»، هیچ‌یک از روسای جمهوری و روسای جمهوری منتخب آمریکا، با هیچ‌یک از روسای جمهوری تایوان گفت‌وگویی نکرده‌اند.

چین، از زمان انقلاب مائوئیست‌ها و فرار دولت و ارتش چیان کای‌شک به تایوان، این جزیره را استانی سرکش و متعلق به خاک خود قلمداد می‌کند. تایوان اما عملا توسط دولت و پارلمانی انتخابی، تحت سازوکار سیاسی، قضایی و نظامی‌انتظامی مجزا اداره می‌شود. این کشور گذرنامه خود را صادر می‌کند ولی روابط عمده کشورهای جهان با آن، نه به شکل رسمی و بر پایه اداره سفارت‌خانه، که برپایه اداره دفاتر تجاری‌فرهنگی صورت می‌گیرد. این دفاتر، عملا همان کار سفارت‌خانه‌ها را انجام می‌دهند. تایوان، همچنین بر خلاف چین، به گفته سازمان‌های فرادولتی مانند گزارشگران بدون مرز، «در صدر» کشورهای صاحب آزادی بیان در آسیا قرار دارد.

↵​ در مورد تایوان، چین و اعتراضات سال‌های گذشته علیه پکن بیشتر بخوانید

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیتر ناوارو، از جمله کسانی‌ست که خواستار افزایش همکاری‌ها میان واشینگتن و تایپه است. او دلیلی نمی‌بیند آمریکا بر سیاست «چین یک‌پارچه» تاکید کند، در عین حال اما از بیان لزوم پذیرش تایوان به عنوان کشوری مستقل نیز خودداری کرده‌است.

مقام‌های چین و رسانه‌های دولتی آن کشور، طی هفته‌های گذشته به گفته‌ها و اقدامات ترامپ، به ویژه در مورد تایوان، واکنش نشان داده‌اند. این واکنش‌ها البته تا جایی که از سوی مقام‌های رسمی بیان شده، شکل انتقاد و اعتراض داشته، اما وقتی از سوی رسانه‌های دولتی بیان شده، لحنی شدیدتر به خود گرفته‌است. برای نمونه ارگان‌های مندرین و انگلیسی‌زبان حزب کمونیست چین که خواستار افزایش ظرفیت‌های راهبردی اتمی شده یا امکان «فروش تسلیحات به دشمنان آمریکا» را مطرح کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در آذر ماه گفته بود «دوست ندارد چین به او امر و نهی کند». او همچنین افزوده بود «من نمی‌دانم چرا ما باید به سیاست چین یکپارچه پایبند باشیم، مگر اینکه با چین بر سر مسائل دیگر، از جمله تجارت، به توافق برسیم».

ایالات متحده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و چین، دومین اقتصاد گسترده جهان به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG