لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

ترامپ در مورد اقامت مهاجران غیرقانونی: بعدا تصمیم می‌گیریم


دونالد ترامپ، یک هفته پس از آنکه در جریان یک سخنرانی گفت تنها راهی که در پیش مهاجران غیرقانونی‌ست، بازگشت آن‌ها به کشوری‌ست که از آن آمده‌اند، روز دوشنبه از اعلام یک سیاست قطعی در مورد اخراج همه مهاجران غیرقانونی از آمریکا، خودداری کرد.

نزدیک به ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی در ایالات متحده به زندگی و کار مشغول هستند؛ بستگان، نزدیکان یا اعضای خانواده گروهی از آن‌ها در حال حاضر شهروند آمریکا هستند، گروهی از آن‌ها نیز در خاک ایالات متحده صاحب فرزند شده‌اند.

سیاست‌های مهاجرتی، از مهم‌ترین رئوس تبلیغاتی کارزار دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان به شمار می‌رود.

رقیب هیلاری کلینتون، گفته در صورتی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، به پیروزی برسد، در مرز مکزیک و آمریکا، به هزینه مکزیک، دیوار می‌کشد. او در مورد مهاجرانی که به‌شکل غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند نیز سیاست‌های سختی در پیش گرفته؛ هر چند بیان این سیاست‌ها، تعدیل و دوباره شدت بخشیدن به آن‌ها، خود به تنهایی خبرساز بوده‌است.

آقای ترامپ، هفته گذشته در جریان یک سخنرانی در فنیکس آمریکا گفته بود «عفوی در کار نخواهد بود. پیام ما برای جهان این است: اگر غیرقانونی وارد شوید، نمی‌توانید در آمریکا مدارک قانونی اقامت بگیرید یا شهروند این کشور بشوید».

او گفته بود مهاجرانی که مدرک قانونی اقامت می‌خواهند «یک راه و فقط یک راه دارند: برگردید به کشور خودتان و از آنجا درخواست اجازه ورود کنید».

با این همه در سخنانی در روز دوشنبه، ۱۵ شهریور ماه، در جمع خبرنگاران، از این قطعیت در کلام آقای ترامپ خبری نبود: «چیزی را رد نمی‌کنم… بعدا در این مورد تصمیم می‌گیریم. اوکی؟».

آقای ترامپ در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیز گفته شاید بشود کاری برای ماندن مهاجران غیرقانونی کرد. او افزوده که هنوز با موضوع اخراج مهاجرانی که بچه‌هایشان در آمریکا زاده شده‌اند کلنجار می‌رود: «کارِ خیلی سختی‌ست».

گفته‌های آقای ترامپ در هفته گذشته، و در پی دیدار با رئیس‌جمهوری مکزیک نیز، خبرساز شده بودند.

نامزد جمهوری‌خواهان در پی آن دیدار، گفته بود در مورد هزینه دیواری که می‌خواهد در مرز مکزیک بکشد، با رئیس‌جمهوری آن کشور صحبتی نکرده‌است. اما رئیس‌جمهوری مکزیک به صراحت اظهار داشت که «گفتم ما پول دیوار نمی‌دهیم». ساعتی بعد وقتی ترامپ به خاک آمریکا رسید، در سخنرانی خود در فنیکس گفته بود «خودشان هنوز نمی‌دانند، ولی باور کنید مکزیک پول دیوار را خواهد داد». ⇦ بیشتر بخوانید

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر برگزار می‌شود. ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ژانویه سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG