لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

ترامپ با پاپ فرانسیس دیدار می‌کند


از راست: پاپ فرانسیس و ترامپ
از راست: پاپ فرانسیس و ترامپ

دونالد ترامپ، که در ادامه نخستین سفر خود در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا، به رم رفته‌است، با پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک دیدار می‌کند؛ پاپ فرانسیس از منتقدان سیاست‌های آقای ترامپ به‌شمار می‌رود و در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا نیز دو طرف انتقادهایی را علیه دیگری مطرح کرده بودند.

ترامپ پیش از دیدار پیش‌رو در واتیکان، در آغاز سفر هشت‌روزه خود به عربستان سعودی و اسرائیل رفت. او با پادشاه عربستان، سران کشورهای اسلامی، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرده‌است.

دیدارهای پیشین آقای ترامپ عمدتا با مقام‌هایی انجام شده که از متحدان آمریکا و به‌طور مشخص از حامیان سیاست‌های رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده به‌شمار می‌روند. از جمله نقطه مشترکی که آن‌ها را نزدیک کرده‌است نیز حکومت ایران است و طرف‌ها طی روزهای گذشته به‌شدت از اقدامات و سیاست‌های تهران انتقاد کردند. آن‌چه خود واکنش مقام‌های ایران را همراه داشت.

با این‌همه دیدار با رهبر کلیسای کاتولیک، با دیدارهای پیشین تفاوت خواهد داشت. پاپ فرانسیس از منتقدان برخی برنامه‌های آقای ترامپ به‌شمار می‌رود و در جریان کارزار انتخاباتی نیز دو طرف سخنان تندی علیه دیگری مطرح کردند.

رهبر کلیسای کاتولیک سال گذشته با اشاره به وعده‌های انتخاباتی آقای ترامپ برای در پیش گرفتن سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه مهاجران و ساختن دیوار در مرز مکزیک، گفته بود کـسی که به ساختن دیوار فکر می‌کند «مسیحی نیست».

آقای ترامپ نیز در واکنش، این سخنان را «شرم‌آور» خطاب کرده و گفته بود «اگر داعش به واتیکان حمله کند… مطمئن باشید پاپ آرزو می‌کند که ترامپ رئیس‌جمهور می‌شد».

هر دو طرف دیدگاه‌های مخالفی در مورد موضوع تغییرات اقلیمی مطرح کرده‌اند. واتیکان در عین حال از گفته‌های پیشین آقای ترامپ در مورد اسلام و مسلمانان انتقاد کرده بود. البته هم دولت آمریکا، و هم رئیس‌جمهوری آن کشور، طی روزهای گذشته مواضع خود را در مورد مسائلی مانند تغییرات اقلیمی تغییر داده و ترامپ نیز در جریان دیدار از عربستان سعودی، لحن دیگری در مورد مسلمانان در پیش گرفت و گفته است نبرد علیه تروریسم «نزاعی میان خیر و شر» است و نه برخوردی میان اسلام و غرب.

پاپ فرانسیس هفته پیش گفته بود او با ترامپ «بی‌ریا» صحبت خواهد کرد، اما نمی‌خواهد تا زمانی که سخنان او را از زبان خودش نشنیده، قضاوتی بکند.

دونالد ترامپ، بعدازظهر چهارشنبه برای مذاکره با مقام‌های اتحادیه اروپا و سازمان ناتو به بروکسل، پایتخت بلژیک می رود و در ادامه نخستین سفر خود در مقام رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در نشست سران هفت کشور بزرگ اقتصادی، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، ژاپن، فرانسه و کانادا، در سیسیل ایتالیا حاضر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG