لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

جدایی‌طلبان اوکراین برای آتش‌بس اعلام آمادگی کردند


یکی سرباز ارتش اوکراین در اطراف دونتسک
یکی سرباز ارتش اوکراین در اطراف دونتسک

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در اوکراین، روز شنبه ۱۸ مرداد، در حالی‌که حلقه محاصره علیهشان تنگ‌تر می‌شود، اعلام کردند آماده برقراری آتش‌بس با نیروهای دولتی آن کشور هستند.

به گزارش خبرگزای رویترز، الکساندر زاخارچنکو، نخست‌وزیر جمهوری خودخوانده دونتسک، در بیانیه‌ای گفته است «برای جلوگیری از رخ دادن فاجعه‌ای انسانی در دونباس» شورشیان حاضر به برقراری آتش‌بس هستند.

دونباس، عنوانی گسترده برای حوزه‌ای فرهنگی، اقتصادی در شرق اوکراین است.

او هشدار داده است دونتسک، که طی هفته‌های گذشته به صحنه اصلی نبردها میان نیروهای دولتی و تجزیه‌طلبان تبدیل شده است، با کمبود آب، غذا و برق روبه‌رو است. در عین حال افزوده است که شورشیان کماکان حاضر به «دفاع» از شهر هستند.

روزنامه کی‌یف‌پست، نیز از قول آندری لیسنکو، سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین، نقل کرده است که طی شبانه روز گذشته ارتش آن کشور کنترل کروهلیک و میوسینسک در استان لوهانسک، و پانته‌لیمونیفکا در استان دونتسک، را در دست گرفته‌اند.

لوهانسک از دیگر مناطقی‌ست که بخشی از آن در کنترل شورشیان است و نبردها میان دو طرف ادامه دارد.

کی‌یف‌پست از خبرهای «ضد و نقیض» در مورد کنترل شهر «کراسنی لوچ» در دونتسک نیز گزارش داده است.

رویترز می‌گوید دولت اوکراین در صورت پذیرش خلع سلاح از سوی شورشیان، حاضر به آتش‌بس است.

دفتر پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، هنوز واکنشی رسمی به بیانیه الکساندر زاخارچنکو نشان نداده است.

پیش از این در روز شنبه، ‌کی‌يف گفته بود مانع ارسال نيرو از روسيه برای جدايی‌طلبان شده است. ‌مسکو با رد اين اتهام اوکراين، آن را «داستان تخيلی» ناميد.

کاخ سفید آمریکا در همان روز از تماسی تلفنی میان باراک اوباما و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خبر داده بود که طی آن دو رهبر غربی «توافق کرده‌اند، هرگونه دخالت روسیه در اوکراین، حتی تحت عنوان‌های «انسانی»، بدون اجازه رسمی دولت اوکراین، غیر قابل قبول است، نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود و عواقبی افزون را سبب خواهد شد».

اوباما با نخست‌وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، نیز در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه دفتر دیوید کامرون، آمده است که این دو سیاست‌مدار توافق کرده‌اند در صورت اعزام نیرو از روسیه به اوکراین، مسکو با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو شود.

به گفته کاخ کرملین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در تماسی با همتای آمریکایی خود خواستار جلوگیری از «فاجعه انسانی» در مناطق شرقی اوکراین، جایی که نبردها ادامه دارد، شده است.

رویترز از قول یک مقام ارشد وزرات خارجه آمریکا نقل کرده که کری نیز در این تماس تلفنی گفته است روسیه نباید تحت عنوان کمک انسانی یا هر بهانه‌ دیگری با عنوان «صلح‌بانی» در امور اوکراین دخالت کند.

اوکراین روسیه را متهم به دخالت در بحران آن کشور می‌کند. روسیه اتهام‌ها را رد کرده و دولت اوکراین را متهم به نادیده گرفتن حقوق اقلیت روس می‌کند.

غرب نیز به دلیل مواردی که دخالت روسیه در این بحران توصیف می‌کند، تحریم‌هایی را علیه مسکو اجرا کرده است. روسیه نیز در واکنش، واردات برخی کالاها را از آنها ممنوع کرده است.

XS
SM
MD
LG