لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

نماینده سازمان ملل از روسیه، ترکیه و ایران خواست به مذاکرات سوریه ادامه دهند


استفان دی‌میستورا از طرف‌ها خواسته‌است از شرایط ایجادشده‌ی فغلی بهترین استفاده را بکنند و ابراز امیدواری کرده است
استفان دی‌میستورا از طرف‌ها خواسته‌است از شرایط ایجادشده‌ی فغلی بهترین استفاده را بکنند و ابراز امیدواری کرده است

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از روسیه، ترکیه و ایران خواسته‌است هرچه زودتر نشست‌های تازه‌ای را برای اجرا و حفظ آتش‌بس در سوریه برپاکنند، تا جلوی بدتر شدن وضعیت در آن کشور جنگ‌زده گرفته شود.

آقای دی‌میستورا، چهارم اسفند ماه در ژنو در جمع خبرنگاران این درخواست را مطرح کرده‌است. ژنو محل انجام مذاکرات سوریه به رهبری سازمان ملل متحد است. در عین حال کشورهای روسیه، ترکیه و ایران نیز نشست‌های دیگری را در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار کرده‌اند.

گزارش‌های مختلفی از تازه‌ترین نشست آستانه منتشر شده‌است که از یک سوی حاکی از شرکت نکردن هیئت عمده مخالفان بشار اسد در آن و از سوی دیگر حاکی از حضور شماری از شورشیان بود. در نهایت گفته شد مذاکرات تازه در پایتخت قزاقستان، بدون حضور مخالفان به پایان رسیده‌است.

بر اساس مذاکرات اولیه در آستانه، از ۳۰ دسامبر آتش‌بس تازه‌ای در سوریه شکل گرفت که قرار شده روسیه، ترکیه و ایران، از آن حمایت کنند. روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان اسد هستند و ترکیه از جمله حامیان شماری از مخالفان حکومت اسد به شمار می‌رود.

استفان دی‌میستورا روز جمعه از طرف‌ها خواست از شرایط ایجاد‌شده‌ی فعلی بهترین استفاده را بکنند و ابراز امیدواری کرده است که «نشست تازه‌ای در آستانه، هرچه زودتر برپا شود تا وضعیت فعلی که نگران‌کننده است، تحت کنترل قرار گیرد».

نماینده ملل متحد در امور سوریه گفته او انتظار ندارد «معجزه‌ای رخ دهد» اما امیدوار است «تدریجا گام‌هایی برداشته شوند».

تازه‌ترین دور از مذاکرات آستانه، ۲۵ اسفند ماه پایان یافت. شماری از گروه‌های عمده مخالف بشار اسد، دولت دمشق و حامیان آن را متهم کرده‌اند که به آتش‌بس بی‌توجه هستند.

پس از مذاکرات آستانه، دی‌میستورا اعلام کرد که مذاکرات ژنو به رهبری سازمان ملل از روز پنج‌شنبه سوم فروردین، به‌مدت یک هفته، انجام می‌شود؛ گفت‌وگوهایی که قرار است در آن‌ها تغییرات قانون اساسی، انتخابات تحت نظر سازمان ملل، تدابیری برای مقابله با تروریسم، و نیز نحوه اداره دولت به بحث گذاشته شوند.

جنگ داخلی سوریه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده و طی سال‌های گذشته با صدها هزار قربانی، آوارگی دست‌کم نیمی از جمعیت کشور، و خسارت‌های شدید واردشده به شماری از مراکز اقتصادی، شهری و مناطق باستانی سوریه، ادامه پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG