لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

شورای امنیت خواستار افزایش کمک جهان به عراق علیه اسلام‌گرایان شد


شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۲۵ مهر ماه، از کشورهای جهان خواست تا طبق موازین بین‌المللی به کمک‌های خود به بغداد برای مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بیافزایند.

در بیانیه‌ای که ۱۵ عضو این شورا آن را تائید کرده‌اند، «رشته باطل» عملیات انتحاری و دیگر حملات در بغداد و مناطق اطراف آن محکوم شده است.

انفجارهای انتحاری در آن کشور، طی هفته گذشته صدها قربانی برجای گذاشته است.

عراق طی ماه‌های گذشته نیز درگیر نبردهایی با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه «حکومت اسلامی» بوده است که علاوه بر بخش‌هایی از آن کشور، بخش‌هایی از سوریه را نیز تحت کنترل دارند.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود از جامعه جهانی خواسته است «با رعایت قوانین بین‌المللی، حمایت‌های خود از دولت عراق، از جمله نیروهای امنیتی آن کشور را در جریات مبارزه‌ها با «داعش» و گروه‌های مسلح مرتبط، گسترش دهند».

طی روز جمعه، زمانی که شورای امنیت خواستار افزایش کمک به دولت عراق شد، نیروهای آن کشور درگیر نبردهایی با جهادیون بودند که اکنون خود را به مناطق غربی پایتخت نزدیک کرده‌اند.

نیروهای دولتی حملاتی تازه را در همان روز به شمال تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین، آغاز کرده‌اند.

تکریت و مناطق شمالی و غربی عراق، ماه‌ها است که به کنترل گروه «حکومت اسلامی» در آمده است.

در همسایگی استان صلاح‌الدین، مقام‌های محلی استان انبار نیز اخیرا گفته‌اند که این استان تقریبا به طور کامل به دست نیروهای حکومت اسلامی افتاده است.

شورای امنیت ملل متحد می‌گوید برای مبارزه با این گروه افراطی باید از «هر ابزار و روشی» استفاده کرد.

در سوریه، جای دیگری که حملات هوایی آمریکا به مواضع «حکومت اسلامی» ادامه داشته است، گزارش‌های از دسترسی افراطیون به «هواپیماهای جنگی» حکایت دارند.

XS
SM
MD
LG