لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

آمریکا کنفرانس خلع سلاح اتمی را به دلیل ریاست ایران بایکوت کرد


ارین پلتون، یکی از سخنگویان نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد، آمریکا از حضور در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی به دلیل ریاست ایران بر آن، سر باز می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پلتون گفته است ایران یا هر کشوری که به دلیل برنامه‌های اتمی نظامیش با تحریم روبه‌روست نباید برای مقامی رسمی در سازمان ملل متحد انتخاب شود.

ایالات متحده و کشورهای غربی می‌گویند تهران با اجرای برنامه اتمیش در پی دست یافتن به سلاح هسته‌ای است. به همین دلیل نیز از ایران خواسته شده آن بخشی از برنامه اتمی خود را که به کار ساختن سلاح اتمی می‌آید به تعلیق درآورد. ایران با رد این اتهام‌ها به پیشبرد برنامه اتمی خود ادامه داده است. همین موضوع نیز تصویب چندین قطع‌نامه تحریمی بین‌المللی و تحریم‌های جداگانه گسترده‌ای را از سوی آمریکا و یا اعضای اتحادیه اروپا سبب شده است.

کنفرانس خلع سلاح اتمی سازمان ملل متحد از ششم تیرماه به مدت تقریبا یک ماه برگزار می‌شود و انتخاب ایران به ریاست آن به شکل نوبتی و الفبایی صورت گرفته است.

هدف از این کنفرانس از جمله رسیدن به راه‌حلی برای خلع سلاح اتمی در جهان و پیدا کردن راهی برای جلوگیری از ساخت سلاح‌های کشتار جمعی‌ست.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل می‌گوید انتخاب ایران به ریاست چنین کنفرانسی عملا بر خلاف اهداف این کنفرانس است.

ایالات متحده می‌گوید تا زمانی که ایران در جایگاه ریاست این کنفرانس است در آن حضور پیدا نمی‌کند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری‌های، هیلل نوور، رئیس اجرایی «یو ‌ان واچ»، نهاد غیردولتی ناظر بر سازمان ملل متحد، نیز گفته است «هیچ کشوری که با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو و نیز به دلیل نقض گسترده حقوق بشر مجرم شناخته شده است، نباید رهبری هیئتی را در این سازمان در دست گیرد».

دو هفته پیش فرانسه، آمریکا، چین، روسیه و بریتانیا، نمایندگان پنج کشوری که خود دارای تسلیحات هسته‌ای هستند، اعضای دائم شورای امنیت و طرف گفت‌وگوهای اتمی با ایران‌اند، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره شمالی را «به چالش کشیدن جدی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی)» عنوان کرده بودند.
XS
SM
MD
LG