لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

نماینده آمریکا در امور سوریه مذاکرات تازه‌ای را آغاز می‌کند


خرابه‌های باقی‌مانده از شهر حلب
خرابه‌های باقی‌مانده از شهر حلب

نماینده تازه تعیین‌شده‌ی آمریکا برای امور سوریه به ژنو، مسکو و ریاض سفر خواهد کرد تا دور تازه‌ای از مذاکرات در مورد یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه را آغاز کند.

این تازه‌ترین دور از تلاش‌ها، با دیدارهای مقام‌های روسی با کشورهای منطقه غرب آسیا و گفت‌وگوها در مورد بحران سوریه همزمان است.

جان کیربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، چهارم شهریور ماه گفت، مایکل رتنی، نماینده آمریکا در امور سوریه، با مقام‌های روسی، سعودی و نمایندگان سازمان ملل دیدار خواهد کرد «تا تلاش کند گزینه‌هایی برای یک روند سیاسی پیدا کند». روندی که به گفته وزات خارجه آمریکا گروه‌های مخالف دولت اسد را نیز در بر خواهد گرفت.

آقای کیربی می‌گوید «من از طرف روس‌ها حرفی نمی‌زنم. ولی به صریح‌ترین کلامی که بشود می‌گویم: راه‌حلی نظامی برای این [بحران] وجود ندارد. این مسئله، دیدگاه ایالات متحده آمریکا و جان کری، وزیر خارجه، است».

کیربی تاکید کرده که وزارت خارجه ایالات متحده می‌خواهد به پیگیری گزینه‌ها برای پایان دادن به بحران ناشی از جنگ داخلی سوریه، همراه با روسیه و عربستان سعودی، ادامه دهد.

روسیه همراه با ایران از متحدان حکومت مرکزی سوریه به رهبری بشار اسد به شمار می‌روند. آمریکا و عربستان سعودی از گروهی از مخالفان اسد حمایت می‌کنند و از منتقدان دولت مرکزی آن کشور هستند.

بشار اسد، خود، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، پخش کرد، گفت در مورد ادامه حمایت روسیه و ایران از حکومت خود «اطمینان» دارد.

او در عین حال گفته است از بحث شکل‌گرفته در مورد ایده تشکیل ائتلاف علیه گروه حکومت خودخوانده اسلامی در سوریه، استقبال می‌کند هرچند افزوده است که «بخت کمی» وجود دارد که چنین چیزی رخ دهد.

این ایده‌ای‌ست که روسیه پی گرفته است. هرچند عربستان سعودی مخالفت خود را با حضور اسد در چنین ائتلاف احتمالی اعلام کرده است و آمریکا نیز پیشتر گفته بود برای انجام حملات ائتلاف به افراطیون در سوریه، با رئیس‌جمهوری آن کشور همکاری نخواهد کرد.

در هر صورت به نظر می‌رسد قدرت‌های جهانی تلاش‌هایی تازه را برای احیای روند سیاسی که هدف از آن پایان دادن به بحرانی با بیش از ۲۵۰ هزار کشته و ۱۰ میلیون آواره است، آغاز کرده‌اند.

مایکل رتنی که به تازگی به مقام نمایندگی در امور سوریه تعیین شده، پیشتر برای دولت آمریکا در بیت‌المقدس، دوحه و دیگر کشورهای غرب آسیا، مشغول به کار بوده است.

XS
SM
MD
LG