لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۹

بشار اسد از ادامه حمایت روسیه و ایران ابراز «اطمینان» کرد


تصویری از مصاحبه بشار اسد با شبکه المنار
تصویری از مصاحبه بشار اسد با شبکه المنار

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید در مورد ادامه حمایت روسیه و ایران از حکومت مرکزی آن کشور «اطمینان» دارد و در عین حال حضور نیروهای حزب‌الله لبنان در خاک سوریه را نیز «قانونی» توصیف کرده است.

تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی بشار اسد، با شبکه «المنار»، که به حزب‌الله لبنان وابسته است، انجام گرفته و سوم شهریور ماه پخش شد.

حزب‌الله لبنان، که از هم‌پیمانان اصلی تهران در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود، همراه ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت مرکزی سوریه هستند.

نیروهای حزب‌الله لبنان، مدت‌هاست که در کنار ارتش سوریه در جنگ داخلی آن کشور حضور دارند؛ جنگی که وارد پنجمین سال خود شده، دست‌کم ۲۵۰ هزار قربانی و ۱۰ میلیون آواره بر جای گذاشته است.

آقای اسد به شبکه المنار گفته است «ما اطمینانی قوی به روسیه داریم، همان‌طور که آنها در این بحران ثابت کرده‌اند، برای چهار سال، آنها همیشه در روابط خودشان با ما، شفاف و صادق بودند».

این تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی اسد، که به ندرت در برابر دوربین‌ها قرار می‌گیرد، در حالی‌ست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه نمایشگاه هوا-فضا در مسکو، با عبدالله دوم، پادشاه اردن، در مورد سوریه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، بنا بر بیانیه کرملین، این دو مقام ارشد سیاسی «در مورد مبارزه با گروه تروریستی حکومت اسلامی، پیدا کردن راهی برای بحران سوریه و روند صلح خاورمیانه» تبادل نظر کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دیدار پوتین و عبدالله دوم در کنار تلاش‌های احیای شده دیپلماتیک، برای پیدا کردن راه برون‌رفتی از بحران سوریه، انجام شده است.

پادشاه اردن به رئیس‌جمهوری روسیه گفته نقش مسکو در گرد آوردن همه طرف‌های درگیر برای مذاکره، «حیاتی» است.

پیش از این دیدار، در هفته سوم مرداد ماه، وزیر خارجه عربستان سعودی با همتای روس خود دیدار کرده بود که در پی آن عادل الجبیر تاکید کرد از نظر ریاض، بشار اسد هیچ جایی در آینده سوریه ندارد.

حزب‌الله لبنان و ایران

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مجری شبکه المنار از رئیس دولت مرکزی سوریه پرسیده است نظر او در مورد گفته‌های اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در این مورد که روسیه و ایران «درک کرده‌اند روند فعلی برای اسد خوب نیست»، چیست؟

آقای اسد نیز در پاسخ گفته است «قدرت ایران، قدرت سوریه است و پیروزی برای سوریه، پیروزی برای ایران است».

او افزوده است که تهران و دمشق، «در یک محور قرار دارند؛ محور مقاومت».

کشورهای غربی بارها از بشار اسد خواسته‌اند تا از قدرت کناره‌گیری کند، دولتی انتقالی سر کار بیاید و انتخابات آزاد در آن کشور انجام شود.

در حالی‌که مقام‌های آمریکایی می‌گویند مایل به جایگزینی رئیس حکومت مرکزی سوریه با اسلام‌گرایان افراطی نیستند، اما در عین حال تاکید کرده‌اند که بشار اسد در آینده آن کشور جایی ندارد.

عمده کشورهای عربی منطقه که از مخالفان اسد به شمار می‌روند، در عین حال از منتقدان تهران در حمایت از او و یا حضور گروه حزب‌الله لبنان در آن کشور نیز هستند.

از سوی دیگر بشار اسد می‌گوید حضور این گروه شبه‌نظامی شیعی در آن کشور «قانونی» است، چرا که در پی «توافق دولت سوریه» با آنها، صورت گرفته است.

ائتلاف علیه «حکومت اسلامی»

رئیس‌جمهوری سوریه به موضوع ائتلافی احتمالی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز در مصاحبه خود اشاره کرده است.

او گفته از بحث در مورد ایده تشکیل ائتلاف علیه گروه حکومت خودخوانده اسلامی، استقبال می‌کند هرچند افزوده است که «بخت کمی» وجود دارد که چنین چیزی رخ دهد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید چنین چیزی همچنان به تردید‌ها در مورد فرجام یافتن تلاش‌های تازه مسکو، برای تشکیل ائتلافی از کشورهای مختلف و حکومت اسد، علیه افراطیون، ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در همان دیدار مرداد ماه خود با وزیر خارجه روسیه، گفته بود عربستان در هیچ ائتلافی برضد «داعش» که بشار اسد هم در آن باشد، شرکت نخواهد کرد.

در حال حاضر ائتلافی به رهبری آمریکا حملاتی هوایی را علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه و نیز عراق انجام می‌دهد.

روسیه خواستار همکاری آمریکا با بشار اسد در روند مبارزه علیه این گروه افراطی نیز شده است.

پیش از این واشینگتن گفته بود برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» نه منتظر اجازه حکومت مرکزی سوریه است و نه با اسد همکاری می‌کند.

بحران و جنگ داخلی سوریه در پی اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز در آن کشور علیه بشار اسد آغاز شد. اعتراضاتی که به شدت سرکوب شد و پس از مدتی به جنگی داخلی با حضور گروه‌های مختلف که بین خودشان نیز درگیری‌های خونینی رخ داده، انجامید.

XS
SM
MD
LG