لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

«فن‌آوری پیشرفته دفاعی» در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه روسیه


ارتش روسیه دست به انجام رزمایش نظامی در نزدیک مرز آن کشور با اوکراین زده است؛ آنچه انتقاد چندباره غرب را همراه داشته است
ارتش روسیه دست به انجام رزمایش نظامی در نزدیک مرز آن کشور با اوکراین زده است؛ آنچه انتقاد چندباره غرب را همراه داشته است

یک مقام کاخ سفید آمریکا روز هفتم اردیبهشت ماه گفت واشینگتن با ادامه بحران و تنش‌ها در اوکراین، از روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کند که صادرات «فن‌آوری پیشرفته برای صنایع دفاعی» از جمله آنهاست.

تونی بلینکن، معاون مشاور امنیتی کاخ سفید، در برنامه‌ای در شبکه سی‌بی‌اس، بدون ذکر جزئیات کامل و محول کردن آن به روز دوشنبه، گفته است تحریم‌ها برای تنبیه روسیه به دلیل همراهی نکردن آن کشور در کاهش تنش در اوکراین اعمال می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید پیشتر گفته بود «حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین» و «شرکت‌هایی که کنترل می‌کنند» هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

پیشتر نیز تحریم‌هایی علیه برخی افراد صاحب‌نفوذ نزدیک به رئیس‌جمهوری روسیه اعمال شده بود.

آقای بلینکن در شبکه سی‌بی‌اس گفته است آمریکا «کسانی را که در حلقه نزدیک او (ولادیمیر پوتین) هستند، کسانی که بر اقتصاد روسیه تاثیری چشم‌گیر دارند» هدف قرار داده است.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه مسکو اثر مهمی بر اقتصاد روسیه خواهد گذاشت.

تونی بلینکن می‌گوید تحریم‌های کنونی نیز تأثیرگذار بوده است به‌طوری‌که «بازارهای مالی روسیه در مقایسه با آغاز سال جاری (میلادی)، ۲۲ درصد کاهش داشته‌اند؛ ارزش روبل به پایین‌ترین میزان خود رسیده است و سرمایه‌های خارج شده از روسیه به ۷۰ میلیارد دلار می‌رسد».

پیشتر اعضای هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان، گروه هفت، نیز اعلام کرده بودند که برای تصویب سریع تحریم‌هایی علیه روسیه به خاطر «نقش» آن کشور در بحران اوکراین یا فروکش نکردن بحران در آن کشور، به توافق رسیده‌اند.

گزارش‌ها در عین حال از گرد آمدن اعضای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه برای اعمال تحریم‌هایی جدید نیز خبر داده‌اند.

دولت هوادار غرب در اوکراین، مسکو را متهم کرده است که قصد تهاجم و تجاوز به شرق آن کشور را دارد.

آمریکا نیز کرملین را متهم به «پایبند نبودن» به تواق چهارجانبه ژنو کرده است؛ توافقی که در فروردین ماه میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا شکل گرفت و در آن از جمله قرار شده بود گروه‌های غیرقانونی مسلح خلع سلاح شده و ساختمان‌های دولتی اشغال شده، بازگردانده شوند.

اما شرق اوکراین همچنان کانون تنش است، گروه‌های شبه‌نظامی به اشغال ساختمان‌های دولتی ادامه داده یا مراکز بیشتری را به اشغال خود درآورده‌اند. روسیه متهم است کاری نکرده که جدایی‌طلبان هوادار آن، از اقدامات خود صرف نظر کنند.

مسکو اتهام‌هایی که به آن وارد شده را رد کرده و در مقابل از آمریکا خواسته از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده و جلوی اقدام نظامی علیه شبه‌نظامیان را بگیرد.

خبرگزاری روسی ایتار-تاس، در گزارشی تازه گفته است گروهی در شهر لوهانسک، از دیگر شهر‌های شرقی اوکراین، از تاسیس «جمهوری مردمی لوهانسک» خبر داده‌اند.

لوهانسک، مرکز استانی به همین نام، شهری نیم میلیون نفری در شرقی‌ترین نقطه اوکراین است.

XS
SM
MD
LG