لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

اوباما: پیام تحریم‌ها این است که روسیه به تحریکاتش خاتمه دهد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه هفتم اردیبهشت گفت که تحریم‌های جدید که علیه روسیه وضع شده حامل این پیام است که روسیه باید به «تحریکات» خود در شرق اوکراین خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما که در یک نشست خبری در مالزی سخن می‌گفت اظهار داشت: «برای ما مهم است که با اتخاذ تدابیر بیشتر این پیام را به روسیه بفرستیم که این گونه فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات در اوکراین باید به پایان برسد.»

این اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پس از آن بیان می‌شود که کشورهای عضو گروه ۷، «جی۷»، از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه طی روزهای آینده خبر دادند.

به گفته کشورهای این گروه، روسیه برای پیروی از توافقی که در جهت تنش‌زدایی از بحران اوکراین در ژنو به امضا رسید «هیچ اقدامی نکرده‌است.»

باراک اوباما روز یک‌شنبه در ادامه سخنان خود افزود: «تا زمانی که روسیه به جای آن که بکوشد این مسئله را به صورت مسالمت‌آمیز حل کرده و از تنش‌ها بکاهد، هم‌چنان روند تحریک را ادامه دهد، این تحریک‌ها هم عواقبی در پی خواهد داشت و این عواقب نیز رو به افزایش خواهند گذاشت.»

«آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین، روز جمعه گفت که روسیه طی ساعات بامدادی جمعه هفت بار حریم هوایی اوکراین را نقض کرده «تا اوکراین را تحریک به آغاز جنگ کند.»

در همان روز پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز خبر داد که طی ۲۴ ساعت (بین روزهای پنج‌شنبه و جمعه) جنگنده‌های روسی چندین بار وارد حریم هوایی اوکراین شده‌اند؛ وزیر خارجه روسیه اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌است.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفت که واشینگتن از جابه‌جایی «تحریک‌آمیز» نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرز با اوکراین نگران است.

آقای کری افزود که آمریکا هم‌چنین نسبت به «حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین» که به گفته باعث بی‌ثباتی اوکراین می‌شود نگرانی دارد.

بنا بر گزارش‌ها «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین، پس از دریافت خبرهایی مبنی بر انجام رزمایش توسط ده‌ها هزار نظامی روس در نزدیکی مرز اوکراین سفر خود به واتیکان را ناتمام گذاشته و به کشورش بازگشته‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، با انجام این تمرینات نظامی نگرانی نسبت به «حمله» احتمالی روسیه به شرق اوکراین افزایش یافته اما وزیر خارجه روسیه در آخرین اظهارات خود نیز هم‌چنان خواستار کاهش تنش‌ها در بحران اوکراین شده‌است.

در همین اثنا، تلاش‌های بین‌المللی برای آزاد کردن گروهی از ناظران اروپایی که در دست جدایی‌طلبان اوکراینی هستند جریان دارد.

گروهی ۱۳ نفره از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از کشورهای لهستان، جمهوری چک، آلمان، دانمارک و سوئد طی روزهای گذشته به دست جدایی‌طلبان در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین «به اسارت» گرفته شدند.
XS
SM
MD
LG