لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

کری خواستار تلاش روسیه برای آزادی ناظران اروپایی در اوکراین شد


سرگئی لاوروف (نفر اول از راست) و جان کری، طی هفته‌های گذشته چندین بار در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند
سرگئی لاوروف (نفر اول از راست) و جان کری، طی هفته‌های گذشته چندین بار در مورد بحران اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود بار دیگر در مورد بحران در اوکراین گفت‌وگو کرد و از روسیه خواست آنچه در توان دارد برای آزادی ناظران اروپایی که در دست جدایی‌طلبان اوکراینی هستند، انجام دهد.

گروهی از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از کشورهای لهستان، جمهوری چک، آلمان، دانمارک و سوئد طی روزهای گذشته به دست جدایی‌طلبان در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین «به اسارت» گرفته شدند.

بنا بر گزارش‌ها، رهبران جدایی‌طلب خواستار آزادی جدایی‌طلبان زندانی توسط دولت اوکراین در برابر آزادی آنها شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سرگئی لاوروف نیز در این تماس تلفنی در ششم اردیبهشت ماه، از کری خواسته است تا واشینگتن از نفوذ خود بر کی‌یف برای آزادی آنچه مسکو رهبران «جنبش اعتراضی» در شرق و جنوب‌شرق اوکراین می‌نامد، استفاده کند.

در این تازه‌ترین گفت‌وگوی تلفنی، روسای دستگاه دیپلماسی دو کشور در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه و اوکراین نیز بحث کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ گاردین، به نقل از یک مقام رسمی آمریکا، جان کری نگرانی خود را از مانور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین بیان کرده است.

سرگئی لاوروف نیز بنا بر گزارش منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه، به کری گفته است اوکراین باید عملیات نظامی خود را علیه جدایی‌طلبان متوقف کند.

تازه‌ترین گفت‌وگو میان کری و لاوروف در حالی صورت می‌گیر که کشورهای عضو گروه هفت -هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان- تصمیم گرفته‌اند تحریم‌هایی جدید را علیه روسیه، به دلیل آنچه «نقش» مسکو در بحران اوکراین عنوان شده، اعمال کنند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی‌ست کشورهای اروپایی روز دوشنبه در مورد اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه به گفت‌وگو خواهند نشست.
XS
SM
MD
LG