لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

آمریکا پس از حمله به کاروان کمکی در سوریه: همکاری با روسیه ارزیابی مجدد می‌شود


در تصویری از ماه اوت؛ گروهی از امدادرسانان هلال احمر سوریه در اطراف دمشق
در تصویری از ماه اوت؛ گروهی از امدادرسانان هلال احمر سوریه در اطراف دمشق

وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز «انزجار» در مورد حمله به کاروان کمک‌رسانی در سوریه، می‌گوید دورنمای هرگونه همکاری با روسیه، مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد.

سازمان ملل می‌گوید کاروانی از کمک‌های ارسالی برای شهروندان جنگ‌زده سوریه، در نزدیکی حلب هدف «حمله هوایی» قرار گرفته‌است. یک سخنگوی این سازمان می‌گوید بیشتر از نیمی از خودروها هدف قرار گرفته‌اند. گزارش‌هایی از کشته‌شدن بیش از ۱۰ نفر در این حمله نیز منتشر شده‌است. ساعتی پیش از این حمله، ارتش سوریه اعلام کرده بود به آتش‌بس آن کشور خاتمه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کاروان کمک‌های انسانی در نزدیکی حلب مورد حمله قرار گرفت

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۹ شهریور ماه، گفته است «مقصد این کاروان [امدادی] هم برای حکومت سوریه و هم برای روسیه، مشخص شده بود؛ با این همه شماری از امدادگران، در حالی‌که در تلاش برای کمک‌رسانی به مردم سوریه بودند، کشته شدند».

آقای کربی می‌گوید واشینگتن این موضوع را با مسکو مطرح خواهد کرد: «با در نظر گرفتن نقض آشکار آتش‌بس، ما دورنمای همکاری‌ها با روسیه را تحت ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم».

آتش‌بس سوریه در هفته گذشته و برای مدت هفت روز برپا شده بود. قرار بود در صورت موفقیت آن، مسکو و واشینگتن، به اقدامات اولیه برای افزایش همکاری‌ها و تشکیل یک شورای مشترک، دست بزنند.

در روزهای نخست، آتش‌بس بدون خونریزی و بدون آن‌که گزارشی از نقض آشکار آن منتشر شود، سپری شد، اما با نزدیک شدن مهلت یک هفته‌ای آن بر شدت خشونت‌ها افزوده شد. تنش‌ها جایی شدت گرفت که در حمله هوایی به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه، ده‌ها نفر کشته شدند. حمله‌ای که ائتلاف به رهبری آمریکا، و به گفته واشینگتن «غیرعمدی»، انجام داده‌است. آمریکا از بابت کشته‌شدن نیروهای ارتش سوریه ابراز تاسف کرده، هرچند روسیه، متحد اصلی بشار اسد، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد و نمایندگان دو کشور در سازمان ملل نیز، به انتقاد از دیگری پرداختند.

اندکی پس از حمله به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور، مناطقی از حلب، که تحت کنترل شورشیان است، هدف حملات هوایی قرار گرفت و خشونت‌ها بالا گرفت.

پیش از موضع‌گیری اخیر وزارت خارجه ایالات متحده در مورد حمله به کاروان کمک‌رسانی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد «موفقیت» آتش‌بس و پیدا شدن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، ابراز امیدواری کرده بود.

XS
SM
MD
LG