لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

کاخ‌ سفید به دنبال «کمک پاپ برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران»


وب‌سایت «پلیتیکو» می‌گوید دولت آمریکا با واتیکان در ارتباط است تا شاید پاپ فرانسیس بتواند در تلاش برای آزادی ایرانی‌آمریکایی‌های زندانی در ایران به واشینگتن کمک کند.

«پلیتیکو»، ۲۹ شهریور ماه، به نقل از یک منبع آشنا با جریان گفت طی ماه‌های گذشته دولت آمریکا و پاپ فرانسیس بر سر این موضوع گفت‌وگو کرده‌اند.

خانواده دست‌کم یکی از زندانی‌های ایرانی‌آمریکایی نیز مستقیما با پاپ فرانسیس، ارتباط برقرار کرده و خواستار کمک او شده است.

مقام‌های ایرانی و آمریکایی بارها بر سر موضوع زندانی‌های ایرانی‌آمریکایی، سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین و جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، سخنانی را رد و بدل کرده‌اند.

مقام‌‌های آمریکایی موکدا از تهران خواسته‌اند این سه نفر را آزاد کرده و برای یافتن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌آی، کمک کند.

پیشتر در میانه شهریور ماه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در آمریکا، در گفت‌وگویی رادیویی به امکان تبادل زندانی میان دو کشور اشاراتی کرده بود.

این موضوع به شکلی دیگر در مصاحبه‌ اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز بیان شده است.

آقای روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال «تبادل زندانیان» بین ایران و آمریکا، گفته است دوست ندارد از واژگان «تبادل زندانی» استفاده کند. اما اگر می‌شود از منظر انسان‌دوستانه، گام‌هایی برداشت، «ما باید آن قدم‌ها را برداریم».

پاپ فرانسیس در برقراری رابطه و پیشبرد آن میان آمریکا و کوبا فردی موثر بوده است.

او در این هفته دیداری از واشینگتن داشت.

رهبر کلیسای کاتولیک، در بهمن ماه گذشته نیز، با شیهندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری ایران، دیدار کرده بود.

واتیکان قویا از توافق اتمی صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی حمایت کرده است.

واتیکان و دولت آمریکا از توضیح در مورد خبر منتشر شده در «پلیتیکو» خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG