لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

روحانی: گام‌های اولیه را برای کاهش دشمنی ایران و آمریکا برداشته‌ایم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس، گفته است از منظر او، در پی توافق اتمی، گام‌های نخستین در کاهش دشمنی میان ایران و آمریکا برداشته شده است.

رئیس‌جمهوری ایران البته تاکید کرده که هنوز مسائل بسیاری باقی‌ست و بی‌اعتمادی و فاصله میان دو کشور در مدت کوتاهی از میان نخواهد رفت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اخیرا خواستار توجه دولت حسن روحانی به آن‌چه «دشمنی» آمریکا و اسرائیل خوانده است، شد و تاکید کرد که این «دشمنی» کم نشده است.

آقای روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با یک شبکه غربی طی ماه‌های گذشته، ۲۹ شهریور ماه، به پرسش‌های مجری برنامه «۶۰ دقیقه»ی شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس پاسخ داده است.

روحانی می‌پرسد آنچه مهم است، این است که در کدام مسیر در حرکت هستیم؛ آیا به سوی افزایش دشمنی می‌رویم یا کاهش آن؟ و پاسخ می‌دهد که از دیدگاه او «ما گام‌های نخستین را برای کاهش این خصومت برداشته‌ایم».

روابط ایران و آمریکا از انقلاب بهمن ۵۷ و اشغال سفارت ایالات متحده در تهران، تا کنون تنش‌های بسیاری را شاهد بوده است. دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند و مذاکرات وزیران خارجه آنها برای رسیدن به توافقی در مورد برنامه اتمی تهران، موردی بی‌سابقه طی دهه‌های گذشته بود.

اما همین مذاکرات مستقیم امکان رسیدن به توافق را میان ایران و شش قدرت جهانی به وجود آورد.

توافقی که از یک سو برنامه اتمی ایران را محدود کرده و از سوی دیگر تحریم‌های مربوط به این برنامه را متوقف می‌کند.

حسن روحانی که در تهران با برنامه «۶۰ دقیقه» مصاحبه کرده در عین حال با اطمینان گفته است این توافق در مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی ایران، تائید خواهد شد.

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، نظرسنجی‌ها حاکی‌ست که اکثریت شهروندان این کشور نگاه مثبتی به توافق اتمی دارند.

او افزوده است که نهادهایی مانند مجلس یا شورای عالی امنیت ملی، معمولا خیلی از خواست عمومی فاصله نمی‌گیرند.

استیو کرافت، مجری برنامه در بخشی دیگر از این مصاحبه می‌گوید در ایران و آمریکا ابراز امیدواری شده که توافق اتمی ممکن است همکاری‌هایی، هر چند محدود را، در زمینه‌های دیگر به وجود آورد.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید پهنه گسترده‌ای‌ست که در آنها احتمالا اهداف یا منافع مشترکی وجود دارند. آنچه در مورد توافق اتمی از اهمیت برخوردار است، این‌است که دیدیدم دو طرف چگونه می‌توانند رفتار کنند. عمل به این توافق (اتمی) در مسیر خوب، فضای تازه‌ای را به وجود خواهد آورد.

او در عین حال تاکید کرده که شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران، «شعاری علیه مردم آمریکا نیست».

رئیس‌جمهوری ایران در بخشی دیگر از سخنان خود، می‌گوید در مقایسه با گذشته آزادی‌های عمومی، آزادی بیان و روابط ایران و همسایگانش بهبود پیدا کرده است.

او اما افزوده مسائلی وجود دارد که از کنترل دولت خارج است.

حسن روحانی اشاره مستقیمی به این موارد نکرده، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس به مواردی مانند، آزادی‌های فردی، حقوق بشر، حصر رهبران اعتراض‌های گسترده سال ۸۸ و ایرانی‌آمریکایی‌های زندانی در ایران اشاره کرده است.

آقای روحانی در پاسخ به احتمال تبادل زندانیان، می‌گوید دوست ندارد از واژگان «تبادل زندانی» استفاده کند. اما اگر می‌شود از منظر انسان‌دوستانه، گام‌هایی برداشت، «ما باید آن قدم‌ها را برداریم».

مجری و تهیه‌کنندگان برنامه «۶۰ دقیقه» هفته گذشته برای انجام مصاحبه با رئیس‌جمهوری ایران، به تهران سفر کردند.

انتظار می‌رود که آقای روحانی، هفته آینده برای شرکت در نشست همگانی سازمان ملل متحد، راهی نیویورک شود.

XS
SM
MD
LG