لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ولایتی و پوتین دیدار کردند


پوتین
پوتین

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، که به مسکو سفر کرده، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، طرف‌ها در مورد «آخرین وضعیت همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای» گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای ولایتی ۱۲ بهمن‌ماه برای انجام سفری چهار روزه به روسیه رفته بود. او پیش از ترک تهران گفته بود در این سفر «سیاست‌های استراتژیک» رهبر جمهوری اسلامی در «نگاه به شرق» دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی اکبر ولایتی در دیدار ۱۴ بهمن‌ماه با ولادیمیر پوتین بار دیگر بر سیاست موسوم به «نگاه به شرق» تاکید کرده است.

او گفته است «جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جهت تنظیم روابط راهبردی و استراتژیک گام بر می‌دارند و این مسیر بازگشت‌ناپذیر در توسعه و گسترش همکاری‌های راهبردی و استراتژیک، می‌تواند به ایجاد ثبات و صلح در منطقه و عرصه بین‌المللی کمک کند».

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران ولادیمیر پوتین نیز گفته «ضروری است همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها گسترش یافته و از همه ظرفیت‌ها در این جهت بهره‌برداری شود».

هر دو کشور ایران و روسیه، از متحدان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هستند. آنها قدرت‌های جهانی و برخی کشورهای منطقه‌ای را به دخالت در جنگ داخلی سوریه و حمایت از مخالفان اسد و در مواردی تجارت با «حکومت اسلامی» متهم می‌کنند.

ایران و روسیه هم از نظر مالی و هم از نظر نظامی در حال کمک به بشار اسد و ارتش او هستند. کشورهای غربی می‌گویند عدم کناره‌گیری اسد از قدرت، جنگ و بحران داخلی آن کشور را پایان‌ناپذیر می‌کند.

آقای پوتین پیش از این به ایران سفر کرده بود که طی آن سفر با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد. رهبر جمهوری اسلامی مواضع روسیه را در قبال سوریه ستوده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید حملات هوایی روسیه در سوریه که به کشته شدن غیرنظامیان انجامیده، می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد. مسکو همواره کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی خود را رد کرده است.

ولایتی پیش از دیدار با پوتین، با نماینده ویژه او در امور سوریه و نیز گروهی دیگر از مقام‌های آن کشور گفت‌وگو کرده بود.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در دیدارهای خود بر «همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک» دو کشور تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG