لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

رکوردی جدید برای فروش یک تابلوی نقاشی چینی


«کشتار در چیوس» اثری از یو مینیون.
«کشتار در چیوس» اثری از یو مینیون.

تابلوی «اعدام» اثر يو مينیون، هنرمند و نقاش معاصر چينی، روز جمعه گذشته به مبلغ چهار ميليون يورو در لندن به فروش رفت که رکوردی برای یک نقاشی معاصر چينی به شمار می آید.


به گزارش سايت خبری فرانسوی زبان رو ۸۹، برخی از تابلوهای اين هنرمند چينی در مورد سرکوب دمکراسی در چين است و تابلوی «اعدام» نيز در مورد حمله نيروهای امنيتی چينی به دانشجويان معترض و هوادار دمکراسی در ميدان «تيان آن من» در سال ۱۹۸۹ بوده است.


يو مينیون که چند سالی است از معروفترين هنرمندان چينی است از اين که بسياری از افراد حادثه «تيان آن من» را منشا الهام هنری وی می دانند، نگران است.


شرط اين نقاش چينی در سال ۱۹۹۵ برای فروش اثرش اين بود که اين نقاشی در ملا عام به نمايش گذاشته نشود. در همین سال يک گالری هنری در هنگ کنگ، اين نقاشی را به يک کلکسيونر گمنام فروخت.


اگر چه وضعيت سياسی در چين تا حدودی تغيير کرده است و شهرت يو مينیون مانع دستگير شدن و مجازات وی است ولی اين هنرمند هنوز سعی می کند کار خود را به دور از هر گونه موضعگيری سياسی و يا اتفاقی در جامعه چين معرفی کند.


وی می گويد که «اين نقاشی ها احساس مرا بيان می کنند و نه انتقادی از حوادث و اتفاقات.»


اگر چه در دو قرن گذشته نقاشی های متعددی در مورد اعدام خلق شده که برخی از آنها مانند آثار قرن نوزدهمی «فرانسيسکو گويا» اسپانيايی و «ادوارد مونه» فرانسوی وارد تاريخ هنر شده اند ولی نقاشی های يو منیيون دارای عنصری جديد است: «لبخند بر لبان تمامی افراد ديده می شود.»


به نوشته رو ۸۹ ، گويا وی می خواهد با اين لبخند به حکم اعدام و سرکوب در چين پوزخند می زند.


XS
SM
MD
LG