لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

گرنیکای پیکاسو الهام بخش هنرمندان بغداد


گرنیکای پیکاسو الهام بخش برخی از نقاشان عراقی است.
گرنیکای پیکاسو الهام بخش برخی از نقاشان عراقی است.

هنرمندان جوان عراقی نمایشگاهی با نام «بغداد، شهر مرده» برگزار کرده اند و آثار هنری خود را که از اوضاع عراق الهام گرفته شده به نمایش گذاشتند.


به گزارش سایت خبری «رو ۸۹ » روز جمعه، ۱۳ ژوئیه، نمایشگاهی در شهر بغداد با حضور بسیاری از هنرمندان جوان افتتاح شد.


آزا دختر جوانی که به گفته خود «برای زیستن و رساندن پیام به دیگران» نقاشی می کند می گوید که الهام بخش وی اثر «گرنیکای» پیکاسو است.


گرنیکا، شهری در اسپانیا بود که توسط هواپیماهای آلمان نازی که از فاشیست های این کشور حمایت می کردند در آوریل سال ۱۹۳۷ بمباران شد. پیکاسو در تابلویی به این نام وحشت و کشتار مردم این شهر را به نمایش در آورده است.


آزا در مورد اثر هنریش صحبت می کند که از «گرنیکا» الهام گرفته و برنده جایزه نیز شده است: «این نقاشی، دستی است که قلبی را در چنگ خود دارد و از قربانیان یکی از انفجارهای شهرک صدر الهام گرفته شده است. گفته می شود قلبی در دست کنده شده ای پیدا شده است.»


آزا می افزاید که با «ای پاد» خود به فلامینگو و موسیقی مصری گوش می دهد تا سر و صدای جنگ را نشنوند.


وی می گوید: بسیاری تعجب می کنند که این روزها چگونه یک دختر تنها مثل من در خیابان های بغداد جرات می کند قدم بزند.


قاسم الثابتی، برگزارکننده این نمایشگاه می گوید که ما می خواهیم به دولت عراق، آمریکایی ها و تمام دنیا پیام دهیم که ما زنده ایم، نفس می کشیم و به جوانان خود کمک می کنیم.


وی می گوید: ما هنوز تئاتر «کارادا» را با هزینه میلیون ها دینار باز نگه داشته ایم و همین امروز ما رقص باله را برای بچه های عراقی برگزار کردیم.


این هنر دوست بغدادی می افزاید: البته در تلویزیون هیچ وقت چنین چیزهایی را نمی بینیم. انگار ما عراقی ها نمی توانیم کار خوبی انجام دهیم.


XS
SM
MD
LG