لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

وزیر سابق دارایی فرانسه رییس صندوق جهانی پول شد


صندوق جهانی پول، روز جمعه ۲۸ سپتامبر، دومینیک استراوس-کن وزير دارايی سابق فرانسه را به مدت پنج سال به عنوان رييس جديد خود برگزيد.
صندوق جهانی پول، روز جمعه ۲۸ سپتامبر، دومینیک استراوس-کن وزير دارايی سابق فرانسه را به مدت پنج سال به عنوان رييس جديد خود برگزيد.

صندوق جهانی پول، روز جمعه ۲۸ سپتامبر، دومینیک استراوس- کن وزير دارايی سابق فرانسه را به عنوان رييس جديد خود برگزيد تا در پنج سال آينده اداره اين نهاد را برعهده گيرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ۲۴ مدير اجرايی صندو ق جهانی پول در مورد انتخاب آقای استراوس- کن به توافق رسيدند و رای گيری در این مورد انجام نشد.


وزير دارايی سابق فرانسه از پشتيبانی اتحاديه اروپا و آمريکا برخوردار بود، ولی روسيه در مورد توانايی وی برای اداره اين نهاد ابراز ترديد کرده بود.


آقای استراوس- کن ۵۸ ساله، از اول ماه نوامبر جايگزين رودريگو دی راتو از اسپانيا می شود.


رييس جديد صندوق جهانی پول اعلام کرد که وی مصمم است بدون هيچ وقفه ای اصلاحات را در اين نهاد ادامه دهد تا دنيا دارای ثبات مالی شده و کشورهای جهان از رشد اقتصادی بيشتری بهره مند شوند.


وی افزود برخی از کشورها هنوز فکر می کنند که توصيه های صندوق جهانی پول برای اقتصاد اين کشورها فاجعه آور بوده است.


در آمريکای لاتين، وزيران دارايی در پی ايجاد «بانک جنوب» هستند تا در زمان بحران اقتصادی برای دريافت کمک به جای صندوق جهانی پول به اين نهاد رجوع کنند.


آقای استراوس- کن گفت که بايد به کشورهای در حال رشد اهميت بيشتری داده شود.


دومینیک استراوس- کن که از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ وزير دارايی فرانسه بود، موفق شد کسری بودجه این کشور را کاهش داده و فرانسه را آماده پذيرش يورو کند.


نیکلاس سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، بسیاری را با انتخاب دومینیک استراوس- کن که از مخالفین سیاسی وی به شمار می آید، به عنوان کاندیدای فرانسه برای سمت ریاست صندوق جهانی پول، شگفت زده کرد.


آقای سرکوزی، پيشتر نيز برنارد کوشنر، یکی دیگر از شخصیت های حزب سوسیالیست را به عنوان وزیر امور خارجه خود برگزیده بود.


صندوق جهانی پول که مقر آن در واشينگتن در آمريکا است، از سال ۱۹۴۵ فعاليت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۱۸۵ عضو دارد.


از مهم ترين وظايف اين نهاد، کمک مالی و تکنيکی به کشورها، حمايت از رشد اقتصادی و ايجاد ثبات مالی است.


برخی سیاست های صندوق جهانی پول را عامل اساسی در مورد به وجود آمدن بحران های شديد اقتصادی در بسیاری از کشورها از جمله بحران اقتصادی سال ۲۰۰۱ در آرژانتین می دانند.


XS
SM
MD
LG