لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

کرزای از یک سوء قصد جان سالم بدر برد


حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان. عکس از خبرگزاری (AFP).
حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان. عکس از خبرگزاری (AFP).

حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، روز يکشنبه، از يک سوء قصد، در جريان مراسم بزرگداشت شانزدهمين سالگرد پيروزی مجاهدين افغان در کابل و سقوط دولت کمونيستی اين کشور، جان سالم بدر برده است.


مقامات دولتی مدت کوتاهی پس از اين واقعه اعلام کردند که در اين حمله به حامد کرزای و ديگر مقامات بلندپایه افغان آسيبی نرسيده است.


حامد کرزای نيز در تلويزيون دولتی افغانستان ظاهر شد و از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند.


اين حمله موجب شد که مراسم بزرگداشت پيروزی مجاهدين که با رژه نظامی همراه بود، ناتمام مانده و تلويزيون افغانستان پخش مستقيم اين مراسم را قطع کرد.



ذبيح الله مجاهد يکی از سخنگويان طالبان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته و اعلام کرده است که سه نفر از شبه نظاميان اين گروه در اين درگيری ها کشته شده اند.

به گزارش رويترز، ذبيح الله مجاهد يکی از سخنگويان طالبان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته و اعلام کرده است که سه نفر از شبه نظاميان اين گروه در اين درگيری ها کشته شده اند.


ذبيح الله مجاهد افزود که اين حمله ای سازماندهی شده بود و زمانی که سرود ملی افغانستان نواخته شده، شش نفر از اعضای اين گروه با مسلسل و خمپاره به سوی کرزای حمله کردند.


وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که بر اثر اين حمله شبه نظاميان دست کم يک نفر کشته و ۱۱ تن ديگر زخمی شده اند.


اطلاعات بيشتری در مورد هويت اين افراد منتشر نشده است.


يک مقام امنيتی افغان اعلام کرد که دو نفر از نمايندگان پارلمان افغانستان در این حمله مجروح شده اند.


ويليام وود، سفير آمريکا در افغانستان، و شيراد کوپر- کولز سفير بريتانيا در کابل نيز، در اين مراسم حضور داشتند که آسيبی به آنها وارد نشده است.


سفارت آمريکا در افغانستان به شدت اين حمله را محکوم کرده است.


اين حمله در حالی صورت می گيرد که حامد کرزای، روز شنبه، در مصاحبه ای با روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز از عملکرد آمريکا و بريتانيا در جنگ افغانستان انتقاد کرد و گفت که از نيروهای آمريکايی می خواهد تا هواداران طالبان و يا کسانی را که مظنون به همکاری با اين شبه نظامی هستند، دستگير نکنند.


رييس جمهوری افغانستان گفت: «اين دستگيری ها موجب می شود که طالبان از تحويل سلاح هايشان به نيروهای دولتی دلسرد شوند.»


XS
SM
MD
LG