لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

واکنش گسترده به حکم اعدام یک روزنامه نگار افغان


صدور حکم اعدام برای پرویز کامبخش، خبرنگار روزنامه جهان نو افغانستان، واکنش تند نهادهای حقوق بشری و محافل مطبوعاتی افغانی و بین المللی را در پی داشته است.


پرویز کامبخش، دانشجوی رشته روزنامه نگاری در دانشگاه بلخ و خبرنگار روزنامه جهان نو در ولایت بلخ، روز سه شنبه از سوی دادگاهی به جرم اهانت به دین اسلام به اعدام محکوم شد.


پرویز کامبخش متهم به پخش چند نسخه از مقاله ای با عنوان «آیات زن ستیز در قرآن» است که از یکسال پیش در سایت های اینترنتی فارسی زبان وجود داشته است.


فرید حمیدی، یک مسئول کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه ضمن تایید عدم دسترسی این روزنامه نگار به وکیل مدافع گفت: باید به پرونده این خبرنگار افغان عادلانه رسیدگی شود و معیارهای حقوق بشری نیز رعایت گردد.


محمد حلیم فدوی، رییس سازمان رسانه های آزاد جنوب آسیا (سفما) در افغانستان نیز ضمن این که خواستار تجدید نظر بی طرفانه و عادلانه نسبت به پرونده پرویز کامبخش شد، گفت که تحقیقات نهاد زیر اداره او در باره پرونده کامبخش بیانگر تناقض در گفتار مسولان دادستانی و پرویز کامبخش است.


او گفت: پرویز بارها تکرار کرده است که او مسلمان است و هیچگاه منکر اسلام نشده است.





مولوی شمس الرحمان مومند، رییس دادگاه بدوی ولایت بلخ حکم اعدام این روزنامه نگار افغانی را صادر کرده است.


آقای فدوی در عین حال تاکید کرد: دادگاه آقای کامبخش به صوری سری و بدون حضور وی در حالی که او به وکیل مدافع دسترسی نداشته برگزار شده است.


واکنش گزارشگران بدون مرز


گزارشگران بدون مرز نیز با صدور اطلاعیه مطبوعاتی نسبت به حکم اعدام این روزنامه افغان ابراز انزجار کرده و نوشته است: ما از این تصمیم گیری عجولانه که اعتنایی به حقوق و آژادی بیان تضمین شده در قانون اساسی کشور نمی کند، شوکه شدیم. پرویز کامبخش هیچ جنایتی انجام نداده است. ما خواهان دخالت و اقدام فوری رییس جمهور کرزای در این باره هستیم تا کاری غیر قابل جبران انجام نشود.


در همین حال عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه خواستار توجه ویژه رییس قوه قضاییه افغانستان در زمینه پرونده آقای کامبخش شد.


آقای مبارز تصریح کرد: این خبرنگار جوان افغان هنوز دروس دانشگاهی خود را تمام نکرده و در بخش خبرنگاری جدیدا به فعالیت آغاز کرده است، لذا ما انتظار داشیتم که مسولان قضایی در باره او عجولانه عمل نمی کردند.


انجمن آزاد خبرنگاران افغانستان نیز با صدور بیانیه ای، از رییس جمهوری، روسای قوه قضاییه و مقننه افغانستان خواسته اند تا جلو اجرای این حکم را بگیرند.


این نهاد نوشته است: نباید اجازه داد تا آزادی بیان که در قانون اساسی افغانستان پذیرفته شده، با اجرای این حکم عملا زیر سوال برده شود.


پرویز کامبخش حدود سه ماه قبل، پس از کپی مقاله «آیات زن ستیز» از یک وب سایت اینترنتی و پخش آن به دوستان نزدیکش در دانشگاه از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و هنوز در زندان به سر می برد.


رحیم الله سمندر، رییس انجمن مسقتل خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که دستگیری پرویز کامبخش در ارتباط با در اختیار داشتن مقالاتی انتقادی از مقامات محلی است که یعقوب ابراهیمی، روزنامه نگار افغان نوشته است.


XS
SM
MD
LG