لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

نماینده سازمان ملل راهی میانمار شد


این عکس توسط یک وبلاگ نویس از یانگون منتشر شده است که جسد یک خبرنگار ژاپنی را بر روی زمین نشان می دهد.
این عکس توسط یک وبلاگ نویس از یانگون منتشر شده است که جسد یک خبرنگار ژاپنی را بر روی زمین نشان می دهد.

ابراهیم گمبری نماینده سازمان ملل روز شنبه ۲۹ سپتامبر راهی میانمار شد تا رهبران نظامی این کشور را تشویق به مذاکرات صلح جویانه برای پایان بخشیدن به بحران این کشور کند.


وی در دیدار خود با حاکمان نظامی میانمار تلاش خواهد کرد تا آنان را متقاعد سازد که از نیروی نظامی در سرکوب مخالفان استفاده نکنند.


نماینده سازمان ملل از ژنرال های شورای حاکم بر میانمار می خواهد که برای پایان دادن به تظاهرات مردم، به جای استفاده از اسلحه با آنان گفت و گو کنند.


به گزارش رویترز، جرج یئو، وزیر امور خارجه سنگاپور، در مورد سفر آقای گمبری گفت: «وی بهترین امید ما است و هر دو طرف به وی اعتماد دارند.»


ابراهیم گمبری، وزیر امور خارجه سابق کشور نیجریه، در پاسخ به این سوال که آیا با «آنگ سان سو چی»، رهبر زندانی جنبش هوادار دموکراسی میانمار و برنده جایزه نوبل صلح نیز دیدار خواهد کرد یا نه؟، گفت: «من با تمام کسانی که لازم است ملاقات خواهم کرد.»


تظاهرات مخالفان حکومت نظامی ميانمار به رهبری راهبان بودايی، ابتدا در اعتراض به افزايش قيمت سوخت و برخی مايحتاج عمومی مردم، از۱۹ سپتامبر آغاز شد.



اعتراض های اخیر در پی تظاهرات راهبان بودایی در میانمار آغاز شد.

خواسته های راهبان بودايی از دولت، افزايش آزادی های دموکراتيک، آزادی فعالين سياسی و بهبود شرايط اقتصادی در اين کشور است.


این تظاهرات به مرور ابعاد گسترده ای به خود گرفت و روز چهارشنبه گذشته نیروهای نظامی این کشور به صفوف تظاهر کنندگان آتش گشودند.


در حال حاضر بسیاری از معابد به حاصره نیروهای مسلح در آمدند و فقط تعداد کمی از راهبان در خیابان دیده می شوند. در سال ۱۹۸۸ نیز قیام مردمی علیه حکومت با واکنش شدید ارتش رو به رو شد و حدود سه هزار نفر کشته شدند.


راهبان گزارش دادند که از روز چهارشنبه که ارتش سرکوب تظاهرات را آغاز کرده، شش نفر از «برادران» آنها جان باختند.


از سوی دیگر تلویزیون دولتی میانمار گزارش داده است که از آغاز اعتراض ها در چهارشنبه گذشته تا کنون ۹ نفر در این تظاهرات کشته شده اند.


با این حال برخی منابع دیگر می گویند که تعداد کشته شدگان خشونت های اخیر ارتش در میانمار، بیشتر از آمارهای رسمی است.


تحریم های بی اثر


به رغم چندین روز ناآرامی، به گزارش آسوشیتدپرس، خیابان های دو شهر بزرگ میانمار یعنی یانگون و ماندالای در روز شنبه، آرام گزارش شده است. در حال حاضر فروشگاه ها و پارک های عمومی تعطیل هستند و اینترنت در میانمار کماکان قطع است.


مارک فارمانر از فعالان «جنبش برمه در بریتانیا» به رویترز گفت که تحریم های اروپا «بی اثر» است چرا که اموال دولت میانمار که در ۲۷ کشور اروپایی می تواند مسدود شود حدود هفت هزار یورو برآورد شده است.

زن جوانی که در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت داشته به آسوشیتدپرس گفت: «فکر نمی کنم ما دیگر بختی برای پیروزی داشته باشیم.»


دولت آمریکا سرکوب معترضین را «وحشیانه» خوانده و همراه با دولت بریتانیا خواستار فشار بیشتری بر دولت میانمار از سوی جامعه بین الملل شده است.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، دستور تحریم های جدیدی علیه میانمار را داده است. بسیاری از صاحبنظران می گویند که رهبران نظامی میانمار تاکنون بدون توجه به تحریم های آمریکا به سرکوب مخالفان ادامه داده اند و تحریم های جدید نیز نمی تواند تاثیری بر روند حکومت آنها داشته باشد.


اتحادیه اروپا که مقر آن در بروکسل است نیز به دولت میانمار اخطار کرده که امکان تحریم های شدیدتر علیه این کشور از سوی کشورهای اروپایی وجود دارد.


اما مارک فارمانر از فعالان «جنبش برمه در بریتانیا» به رویترز گفت که تحریم های اروپا «بی اثر» است چرا که اموال دولت میانمار که در ۲۷ کشور اروپایی می تواند مسدود شود حدود هفت هزار یورو برآورد شده است و شرکت های خصوصی به تجارت خود با این کشور ادامه می دهند.


XS
SM
MD
LG