لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

«رفتار نيروی دريايی سپاه چندان حرفه ای نيست»


گری روگهد افسر ارشد عمليات نيروی دريايی آمريکا. عکس از خبرگزاری (EPA).
گری روگهد افسر ارشد عمليات نيروی دريايی آمريکا. عکس از خبرگزاری (EPA).

درياسالار گری روگهد از ارتش آمریکا در دبی اعلام کرد که «رفتار نيروی دريايی سپاه پاسداران چندان حرفه ای نيست و اين نيرو بايد در برقراری ارتباط با ديگر کشتی ها بکوشد.»


گری روگهد افسر ارشد عمليات نيروی دريايی آمريکا، روز پنجشنبه، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:« رفتار نيروی دريايی سپاه پاسداران در خليج فارس چندان به صلح در اين منطقه کمک نمی کند.»


وی افزود: «من مايلم که نيروی دريايی سپاه پاسداران توجه بيشتری به اهميت برقراری ارتباط، نه تنها با کشتی های آمريکايی، بلکه با ديگر کشتی ها از خود نشان دهد.»


به گزارش رويترز، درياسالار روگهد از اهميت حضور نيروی دريايی آمريکا در خليج فارس سخن گفته و اعلام کرد:« هدف حضور ما در اين منطقه اين است که دنيا از تجارت آزاد در خليج فارس اطمينان حاصل کند.»


«من مايلم که نيروی دريايی سپاه پاسداران توجه بيشتری به اهميت برقراری ارتباط، نه تنها با کشتی های آمريکايی، بلکه با ديگر کشتی ها از خود نشان دهد.»
درياسالار گری روگهد

بيش از يک سوم نفت جهان يعنی ۱۷ ميليون بشکه نفت در روز از خليج فارس به دنيا صادر می شود.


سخنان اين مقام ارشد نيروی دريايی آمريکا در حالی بيان می شود که يکی از سخنگويان ناوگان پنجم آمريکا در بحرين، هفته گذشته اعلام کرد که زمانی که يک ناو جنگی آمريکايی به نام تيفون در حال گشت زنی در شمال خليج فارس بود، سه قايق تندرو، که هويت آنها نامشخص بوده، به آن نزديک شده اند، که پس از شليک اخطار توسط ناو آمريکايی، دور شده اند.


مقامات ایرانی اعلام کردند که هيچ گونه برخوردی بين قايق های ايرانی و ناو پنجم آمريکا اتفاق نيفتاده است.


حادثه در تنگه هرمز


قايق های تندرو سپاه پاسداران سال گذشته به سه ناو جنگی امريکايی در خليج فارس نزديک شده بودند و به گفته مقام های آمريکايی اين کشتی های جنگی تا آستانه رويارويی رفته بودند.


فرماندهان نيروی دريايی آمريکا در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بودند که پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران با نزديک شدن به سه ناو آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند. اين در حالی بود که مقام های ايران «تهديد» ناو های آمريکايی را رد کردند.


اين حادثه در زمانی رخ داده بود که يک رزمناو، يک ناوشکن و يک کشتی آمريکايی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خليج فارس بودند.


در ادامه جنگ لفظی ايران و آمريکا بر سر اين رويارويی در تنگه هرمز، پنتاگون چند روز پس از اين واقعه، فيلم ويدئويی و نوار صوتی را منتشر کرده، که ظاهرا نشان می داد قايق های ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند.


فيلم ويدئويی چهار دقيقه و ۲۰ ثانيه ای که پنتاگون منتشر کرد ، نشان می داد که چند قايق کوچک از جمله يک قايق آبی رنگ با سرعت زيادی به کشتی های آمريکايی در تنگه هرمز نزديک می شوند.


در اين فيلم يکی از ملوانان آمريکايی به قايق های ايرانی پيام می فرستد که کشتی های آمريکايی مطابق قانون بين المللی در حال گذر از تنگه هرمز هستند.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران يک روز پس از انتشار فيلم ويدئويی پنتاگون مورد حادثه تنگه، اين فيلم ويدئويی را هرمز منتشر کرده است، جعلی و ساختگی خواند.


XS
SM
MD
LG