لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

«تهدید کشتی های آمریکایی توسط قایق های سپاه»


کشتی های آمریکایی توسط قایق های سپاه پاسداران تهدید شده بودند.
کشتی های آمریکایی توسط قایق های سپاه پاسداران تهدید شده بودند.

منابع آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که پنج قايق تندرو متعلق به سپاه پاسداران و سه کشتی آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند.


بر اساس گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان و به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده است، قايق های ايرانی اواخر روز يکشنبه تا ۲۰۰ متری کشتی های آمريکايی پيش رفته اند.


این حادثه در ساعت پنج به وقت محلی و در زمانی رخ داد که یک رزمناو، یک ناوشکن و یک کشتی آمریکایی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس بودند.


گزارش ها حاکیست: از خط راديويی يکی از قايق های ايرانی اين پيغام به گوش می رسيد که « من در حال نزديک شدن به شما هستم. شما تا دو دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد.»


يک مقام آمريکايی گفته است: پس از اين تهديد راديويی ملوانان آمريکايی سلاح های خود را به سمت قايق ها نشانه رفتند و در آستانه شليک قرار گرفتند.


این مقام گفته است که «این جدی ترین تحریکاتی بوده است که ما تاکنون دیده ایم.»


گزارش خبرگزاری ها حاکیست که بدنبال این حادثه، بازارهای جهانی به سرعت نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و قیمت نفت به بالای ۹۸ دلار برای هر بشکه رسید.

وی افزود: پنج قایق کوچک در اقدامی تهاجمی پنج جعبه را در مقابل کشتی ها به آب انداخته و اقدام به انجام مانور در اطراف کشتی کردند.


اين اتفاق در زمانی رخ می دهد که قرار است روز هشتم ژانويه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از خاورميانه بازديد کند و يکی از اهداف اين سفر نيز مقابله با «بلندپروازی های جمهوری اسلامی» در منطقه عنوان شده است.


ايران و آمريکا از سال ها پيش بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با يکديگر اختلافات شديدی دارند هرچند ايالات متحده آمريکا گفته است که برای حل اين بحران از راه های ديپلماتيک استفاده می کند.


جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که در صورت حمله نظامی به این کشور بر سر برنامه هسته ای دهانه تنگه هرمز را خواهد بست و پایگاه های آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار می دهد.


ایران سواحل طولانی در خلیج فارس دارد و از طرق جزیره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک توانسته است بر تنگه هرمز که مهمترین گذرگاه عبور نفت این منطقه به بازارهای جهانی است تسلط پیدا کند.


در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از نفت جهان از رطیق تنگه هرمز صادر می شود.


گزارش خبرگزاری ها حاکیست که بدنبال این حادثه، بازارهای جهانی به سرعت نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و قیمت نفت به بالای ۹۸ دلار برای هر بشکه رسید.


XS
SM
MD
LG