لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

ایران خواستار خرید ۳۰ هواپيمای توپولوف است


ايران خواستار خريد ۳۰ توپولوف ۲۰۴ است.
ايران خواستار خريد ۳۰ توپولوف ۲۰۴ است.

ايران مذاکرات با مقامات روسی را برای خريدن ۳۰ هواپيمای توپولوف آغاز کرده است. ارزش اين هواپيماهای مسافربری، بيش از يک ميليارد دلار تخمين زده می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، منبعی که نخواست نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفت: «ايران خواستار خريد ۳۰ توپولوف ۲۰۴ است و احتمالا تا آخر سال ميلادی جاری، روسيه و ايران در اين مورد به توافق خواهند رسيد.»


آندری ليپووتسکی، يکی از سخنگويان شرکت «اليوشين فاينانس»، که فروشنده اين هواپيماها است، به رويترز گفت که مذاکرات بين خريداران ايرانی و اين شرکت آغاز شده است.



روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، معادل ۲۵۰ ميليارد دلار هواپيما به فروشد و با بوئينگ و اير باس به طور جدی رقابت کند.

ولادمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، خواستار سهم بيشتر روسيه در بازار فروش هواپيما در سطح جهان شده است. شرکت های معروف هواپيمايی توپولوف و سوخوی در شرکت غول آسای «يونايتد آويتيشن کورپريشن» ادغام شده اند. دولت روسيه اين شرکت عظيم را تحت کنترل خود دارد.


روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، معادل ۲۵۰ ميليارد دلار هواپيما به فروشد و با بوئينگ و ايرباس به طور جدی رقابت کند.


اتحاد جماهير شوروی سابق به مدت چند دهه، از فروشندگان اصلی هواپيما در جهان بود و به نظر می رسد آقای پوتين قصد دارد به اين «دوران طلايی» باز گردد.


روسيه روابط گسترده اقتصادی با ايران دارد و سیستم ضد دفاعی به اين کشور فروخته و در حال ساختن نيروگاه اتمی بوشهر است.


آمريکا و کشورهای غربی بارها سعی کرده اند، روسيه و چين را متقاعد کنند که تحريم ها را عليه ايران تشديد کنند، تا اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی این دو کشور به تجارت خود با ایران ادامه می دهند.


در ماه فوريه ۲۰۰۲، يکی از هواپيماهای توپولوف ۱۵۴ که متعلق به ايران بود در غرب تهران سقوط کرده و موجب مرگ ۱۱۷ نفر شد.



XS
SM
MD
LG