لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

کرزی مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی با آمریکا را به حال تعلیق درآورد


حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد، گفت‌گو با آمريکا در مورد توافقنامه امنیتی با اين کشور را به حالت تعليق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت افغانستان دليل اين تصميم آقای کرزی را «بيانيه‌ها و عملکرد متناقض» آمريکا در مورد مذاکرات صلح خوانده است.

مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی از اوایل سال میلادی آغاز شده و در صورت تصویب، نقش و حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را تعیین می‌کند.

دولت آمریکا و پیکارجویان طالبان روز ۲۸ خرداد، هر یک جداگانه اعلام کردند که به زودی با دیگری در دوحه، پایتخت قطر، رو در رو به گفت‌وگو می‌نشینند.

۱۲ سال پس از آغاز جنگ در افغانستان، این نخستین بار است که به طور رسمی گفت‌وگویی رودرو در سطح نمایندگان دولت آمریکا و طالبان افغانستان صورت می‌گیرد.

مقام‌های آمریکایی دوری طالبان از خشونت، احترام به قانون اساسی افغانستان و قطع رابطه با القاعده را از جمله شرایط گفت‌وگوها عنوان کرده‌اند.

یک سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای که به شکل زنده از تلویزیون در دوحه پخش شد، گفت، این گروه «هرگز علاقه نداشت تا از خاک خود به کشورهای دیگر صدمه‌ای بزند» و آماده بوده است تا با دیگر افغان‌ها گفت‌وگو کند.

حمله آمریکا به افغانستان پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی صورت گرفت. در آن زمان جرج بوش، ریاست ایالات متحده را بر عهده داشت و این حمله نیز از جمله به این دلیل صورت گرفت که طالبان به القاعده پناه داده بود.

القاعده مسئول حملات مرگبار یازدهم سپتامبر بود و طالبان نیز در آغاز هزاره نو بر افغانستان حکومت می‌کرد.

حمله به افغانستان، طالبان را سرنگون کرد ولی آغازگر جنگ و ناآرامی‌هایی شد که تاکنون ادامه داشته است.

گفت‌وگوهای صلح با طالبان به عنوان راه‌حلی برای پایان دادن به این خشونت‌ها ارزیابی شده است.
XS
SM
MD
LG