لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

«طرح صلح اعراب و اسراییل پیگیری می شود»


طبق طرح اولیه «زمین در مقابل صلح»، اسراییل باید از مناطق اشغال شده عربی عقب نشینی کند.
طبق طرح اولیه «زمین در مقابل صلح»، اسراییل باید از مناطق اشغال شده عربی عقب نشینی کند.

اتحادیه عرب برای پایان دادن به دشمنی اعراب و اسراییل، «طرح زمین در مقابل صلح» که سال ۲۰۰۲ توسط پادشاه عربستان مطرح شد را پیگیری می کند.



به گزارش آسوشیتدپرس، عمر موسی، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب این طرح را روز یکشنبه، چهارم مارس، در ملاقاتی با وزیران خارجه کشورهای عرب مطرح کرد.

از سوی دیگر عربستان سعودی اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در گفت وگو با مقامات سعودی از این طرح پشتیبانی کرده است. ایران این خبر را تکذیب کرده است.


مطبوعات ایران حتی انکار کردند که رییس جمهوری ایران در این مورد با مقامات سعودی صحبت کرده است.


طبق طرح اولیه «زمین در مقابل صلح»، اسراییل باید از مناطق اشغال شده عربی عقب نشینی کند و در مقابل، کشورهای عربی، اسراییل را به رسمیت خواهند شناخت. لزوم تشکیل دولت فلسطینی از دیگر مفاد طرح ملک عبدالله به شمار می رود.


خروج نیروهای خارجی از عراق


اتحاديه کشورهای عرب روز يکشنبه، چهارم مارس، در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو آن از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواست تا جدول زمان بندی خروج نيروهای خارجی از عراق را تعيين کند.


عمر موسی، دبير کل اتحاديه کشورهای عرب، که مرکز آن در قاهره است ليستی را ارائه کرد که به نظر اين سازمان می تواند بحران عراق را کاهش دهد.


از جمله پيشنهادات اين سازمان می توان از تقسيم عادلانه ثروت در عراق، خلع سلاح کردن شبه نظامی ها و خروج نيروهای خارجی از عراق نام برد.


عمر موسی در سخنرانی خود در گردهمايی وزيران خارجه عرب گفت که اين پيشنهادات بايد در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل گنجانده شود.و همه طرفين بايد از چنين قطعنامه ای پيروی کنند.


به گزارش رويترز، کشورهای عرب نفوذ چندانی در عراق ندارند و نماينده اين اتحاديه در عراق ژانويه گذشته به دليل خشم و ناراحتی از شرايط موجود عراق استعفا داد.


دولت امريکا هنوز قبول نکرده است تا جدول زمانبندی برای خروج نيروهای خود از عراق ارائه دهد.


XS
SM
MD
LG