لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

آمریکا پنج ایرانی زندانی در اربیل را آزاد نمی کند


واشينگتن پست: پرونده زندانيان ايرانی تا ژوييه-تیر ماه- مورد بررسی دوباره قرار نخواهد گرفت.
واشينگتن پست: پرونده زندانيان ايرانی تا ژوييه-تیر ماه- مورد بررسی دوباره قرار نخواهد گرفت.

روزنامه آمریکایی واشينگتن پست، روز جمعه ۱۳ آوريل نوشت که دولت آمريکا قصد آزادی پنج ايرانی بازداشتی در اربيل را ندارد.


به نوشته اين روزنامه آمريکايی، دولت اين کشور پس از بحث های طولانی تصميم گرفت که پنج ايرانی زندانی شده در اربيل عراق را مانند ۲۵۰ زندانی خارجی ديگر به مدت شش ماه برای بررسی و تحقيق در زندان نگهدارد.


واشينگتن پست از مقامات آمريکايی بدون ذکر نام، نقل قول می کند که پرونده زندانيان ايرانی تا ماه ژوييه -تیر ماه - مورد بررسی دوباره قرار نخواهد گرفت.


اين روزنامه می افزايد که کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، خواهان آزاد کردن اين زندانيان بوده و نگهداشتن بيشتر اين پنج نفر را «بی فايده» خوانده است، اما ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، خواهان ادامه بازداشت اين پنج نفر در زندان شده است.


پنج ايرانی در ساختمانی متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهر اربيل در شمال عراق در تاريخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۵ توسط نيروهای ارتش آمريکا دستگير شدند.


کاندوليزا رايس خواهان آزاد کردن اين زندانيان بود و نگهداشتن بيشتر اين پنج نفر را بيش را بی فايده می داند. اما واشينگتن پست می افزايد که ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، خواهان ادامه بازداشت اين پنج نفر در زندان است.

آمريکا اعلام کرده است اين پنج مرد ايرانی که در شهر اربيل درشمال عراق بازداشت شدند، وابسته به بخشی از سپاه پاسداران هستند که برای شبه نظاميان عراقی کمک و سلاح ارسال می کردند. اين درحالی است که جمهوری اسلامی تصريح می کند که اين ۵ نفر ديپلمات هستند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه ۱۱ آوريل گفت هيچ ربطی ميان حضور ايران در کنفرانس امنيت و ثبات عراق و سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل وجود ندارد.


آقای مک کورمک افزود برخی سعی کردند تا به نوعی سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده توسط نيروهای ائتلاف در اربيل را با مساله حضور ايران در کنفرانش امنيت و ثبات عراق ربط دهند.


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا با اشاره به اين که چنين ربطی ميان اين دو موضوع وجود ندارد، گفت اين افراد درعملياتی برای متلاشی کردن شبکه تهيه بمب های جاده ای دستگير شده اند.


آقای مک کورمک هم چنين گفت که در خواست ايران برای تماس با دستگير شدگان در حال بررسی است.


عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين المللی وزارت امور خارجه و سرپرست تيم مذاکراه کنند ايران در گفت وگوهای بغداد، روز چهارشنبه، در مصاحبه با روزنامه کيهان گفته است: «ما به مقامات عراق يادآور شديم که تا زمانی که ديپلمات های ايرانی آزاد نشوند، حضور ايران در هر اجلاسی که درباره عراق باشد و آمريکا نيز در آن حضور داشته باشد با مشکل و مانع روبرو خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG