لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

«ايرانیان دستگير شده در اربيل آزاد نمی شوند»


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا می گوید برخی سعی کردند تا به نوعی سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده توسط نيروهای ائتلاف در اربيل را با مساله حضور ايران در کنفرانش امنيت و ثبات عراق ربط دهند
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا می گوید برخی سعی کردند تا به نوعی سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده توسط نيروهای ائتلاف در اربيل را با مساله حضور ايران در کنفرانش امنيت و ثبات عراق ربط دهند

آمريکا در واکنش به اظهارات غير رسمی معاون وزير امورخارجه ايران درباره شرط تهران برای حضور در کنفرانس ثبات و امنيت عراق، اعلام کرد ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل آزاد نخواهند شد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه ۱۱ آوريل گفت هيچ ربطی ميان حضور ايران در کنفرانس امنيت و ثبات عراق و سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل وجود ندارد.


آقای مک کورمک افزود برخی سعی کردند تا به نوعی سرنوشت ۵ ايرانی دستگير شده توسط نيروهای ائتلاف در اربيل را با مساله حضور ايران در کنفرانش امنيت و ثبات عراق ربط دهند.


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا با اشاره به اين که چنين ربطی ميان اين دو موضوع وجود ندارد، گفت اين افراد درعملياتی برای متلاشی کردن شبکه تهیه بمب های جاده ای دستگير شده اند.


آقای مک کورمک هم چنين گفت که در خواست ايران برای تماس با دستگير شدگان در حال بررسی است.


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد درهمین زمینه گفت ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل آزاد نخواهند شد. او گفت بين آزادی اين ۵ نفر و حضور و يا حضورنيافتن دولت ايران در کنفرانس ثبات و امنیت عراق هيچ رابطه ای وجود ندارد.


ما به مقامات عراق يادآور شديم که تا زمانی که ديپلمات های ايرانی آزاد نشوند، حضور ايران در هر اجلاسی که درباره عراق باشد و آمريکا نيز در آن حضور داشته باشد با مشکل و مانع روبرو خواهد شد
عباس عراقچی

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين المللی وزارت امور خارجه و سرپرست تيم مذاکراه کنند ايران در گفت وگوهای بغداد، روز چهارشنبه، در گفت وگو با روزنامه کيهان گفته است«ما به مقامات عراق يادآور شديم که تا زمانی که ديپلمات های ايرانی آزاد نشوند، حضور ايران در هر اجلاسی که درباره عراق باشد و آمريکا نيز در آن حضور داشته باشد با مشکل و مانع روبرو خواهد شد».


هوشيار زيباری وزير امورخارجه عراق اعلام کرده است که کنفرانس بين المللی امنيت عراق، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی و بازگشت ثبات به اين کشور با حضور کشورهای همسايه عراق و پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است در از ۳ تا ۴ ماه مه در شهر شرم الشيخ مصربرگزار شود.


هرچند معاون وزير امورخارجه ايران از شرکت نکردن جمهوری اسلامی در اين کنفرانس به صراحت سخن نگفت اما در همین زمینه، منوچهر متکی، وزير امورخارجه و علی لاريجانی درباره حضور ايران دراين کنفرانس که محل آن به شرم الشيخ تغيير يافته ابراز ترديد کردند.


علی لاريجانی دبيرشورای عالی امنيت گفت ما قطعا برگزاری کنفرانس امنيتی در بغداد را ترجيح می‌دهيم و اين به معنای احترام گذاشتن به دولت عراق و تثبيت اين دولت است، دليلی نمی‌بينيم نشستی که راجع به امنيت عراق و همکاری‌های گسترده در اين کشور است، در کشور ديگری برگزار شود.


منوچهر متکی نيز برگزاری کنفرانس ثبات و امنيت عراق در شرم الشيخ مصر را خلاف توافقات قبلی دانسته و گفت:«از نظر محل برگزاری اين اجلاس، ترجيح ما برگزاری اجلاس همسايگان عراق در بغداد است که جزء مصوبات اجلاس تهران است.»


« ازهيچ اقدامی برای آزادی دستگير شدگان فروگذار نخواهيم کرد»


عباس عراقچی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت خارجه در پاسخ به اين سؤال که آيا عفو و آزادی نظاميان بريتانيايی تأثيری در آزادی ديپلمات های ايرانی خواهد داشت، گفت:« اين دو مسئله کاملاً جدا از هم هستند. آنها خلاف مقررات وارد آب های ايران شدند و در نهايت با عفو نظام اسلامی آزاد شدند، و در مورد ديپلمات های جمهوری اسلامی ايران مسلماً ما از هيچ اقدامی برای آزادی آنها فروگذار نخواهيم کرد».


۵ ايرانی در ساختمانی متعلق به جمهوری اسلامی در شهر اربيل در شمال عراق در تاريخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۵ توسط نيروهای ارتش امريکا دستگير شدند.


آمريکا اعلام کرده است، اين پنج مرد ايرانی که در شهر اربيل درشمال عراق بازداشت شدند، وابسته به بخشی از سپاه پاسداران هستند که برای شبه نظاميان عراق کمک و سلاح ارسال می کردند. اين درحالی است که جمهوری اسلامی تصريح می کند که اين ۵ نفر ديپلمات هستند.


XS
SM
MD
LG