لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

«مذاکره با جمهوری آذربایجان برای رفع توقیف محموله اتمی ایران»


نیروگاه اتمی بوشهر. عکس از خبرگزاری فارس.
نیروگاه اتمی بوشهر. عکس از خبرگزاری فارس.

سخنگوی شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه اعلام کرده است که ایران و روسیه برای رفع توقیف محموله هسته ای در حال مذاکره با جمهوری آذربایجان هستند.


جمهوری آذربایجان یک محموله تجهیزات هسته ای شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه، سازنده نیروگاه اتمی بوشهر را، در نزدیکی مرز ایران توقیف کرده است.


مقامات گمرک آذربايجانی اعلام کرده اند که يک يا دو کاميون، که حامل «عايق های حرارتی» بودند، روز ۲۹ مارس، در نزديکی مرز ايران توقيف شده اند.


ايرينا يسيپوا، سخنگوی شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه روز سه شنبه ۲۲ آوريل اعلام کرد: «دليل اقدام جمهوری آذربايجان را درک نمی کند، زيراکه اين محموله کاملا بازرسی شده و ناقض تحريم های بين المللی عليه ايران نيست.»


خانم يسيپوا جزييات بيشتری در مورد کاربرد محموله توقيف شده نداده است. سخنگوی اين شرکت روسی افزود که نخستين بار است که اين شرکت از طريق آذربايجان محوله ای به ايران می فرستد.


حاضرابراهيم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربايجان، گفته است که ماموران گمرگ اين کشور مانع ازعبور اين محموله از مرز آستارا شده اند تا اطمينان حاصل کنند که صدور اين محموله، مغاير با قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل، نيست. اوافزوده که عبوراين محموله از مرز نياز به مجوزدولت دارد.


يکی از مقامات ارشد گمرک آذربايجان نيز به آسوشيتدپرس گفته است که «ارزش اين محموله حدود ۱۷۱ هزار دلار تخمين زده شده است و برای اين که از توقيف گمرک در بيايد احتياج به اجازه مخصوص دولت دارد.»


سخنگوی شرکت اتم اکسپرت روسيه می گوید که مقامات روسی و مسئولان جمهوی اسلامی در حال مذاکره با مقام های جمهوری آذربايجان هستند.


در حالی که ايران تاکنون بطور رسمی در مورد اين گزارش اظهار نظر نکرده است يک مقام مسئول ايرانی که هويتش فاش نشده به خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا گفت : «موضوع توقف محموله تجهيزات برای نيروگاه بوشهر در مسير انتقال به ايران به پيمانکار روسی مرتبط است تا روند انتقال تجهيزات در زمانبندی مشخص شده صورت گيرد.»


ايران تاکنون بيش از يک ميليارد دلار به روسيه برای ساختن نيروگاه بوشهر پرداخت کرده است. روسيه آخرين محموله سوخت هسته ای را در ماه ژانوييه به ايران تحويل داد و مقامات ايرانی ابراز اميدواری کردند که اين نيروگاه در تابستان سال جاری آغاز به کار کند.


آمريکا در ابتدا مخالف ساختن نيروگاه بوشهر بود ولی پس از آنکه ايران قبول کرد که سوخت مصرف شده هسته ای را به روسيه بازگرداند موضع خود را در اين مورد تغيير داد و نامی از اين نيروگاه در قطعنامه های تحريمی سازمان عليه ايران نيامده است.


XS
SM
MD
LG