لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

اعتراض به محکومیت وبلاگ‌نویس ایرانی


رضا مير صيافی
رضا مير صيافی

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، طی بيانيه ای خواستار لغو محکوميت اميد رضا مير صيافی، وبلاگ نويس ايرانی شد.


اميد رضا ميرصيافی نويسنده وبلاگ روزنگار، به دليل آنچه که «توهين به مسئولان و همچنين تبليغ عليه نظام» خوانده شده است، به دو سال و نيم زندان محکوم شد.


گزارش ها از ايران حاکی است دادگاه انقلاب اسلامی تهران، اين وبلاگ نويس را به دليل تبليغ عليه نظام به شش ماه حبس تعزيری و به دليل توهين به آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی و رهبر نظام، آيت الله خامنه ای به دو سال حبس تعزيری محکوم کرد.


سازمان گزارشگران بدون مرز روز جمعه در بيانيه ای اعلام کرد که حکم صادره برای اين وبلاگ نويس که به گفته آن سازمان تنها جرمش بيان عقايدش بوده است، سنگين دانسته و خواهان لغو آن شده است.


رضا معينی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز در این مورد در گفت و گویی با رادیو فردا می گوید: «بيانيه گزارشگران بدون مرز بر دو نکته مشخص در رابطه با اين وبلاگ نويس تاکيد دارد: يکی اينکه محکوميت بسيار سنگين است يعنی در هر دو محکوميت چه توهين به مقامات و مقدسات و چه تبليغ عليه نظام، حداکثر مجازات را قاضی تعيين کرده است.»


وی می افزاید: «سازمان گزارشگران بدون مرز خواهان لغو اين مجازات و محکوميت شده است. و خواستار آن شده است تا از آنجا که اين وبلاگ نويس صرفأ نظر خود را ابراز کرده است، از اميد رضا مير صيافی از ايشان برائت شود.»


اميد رضا مير صيافی در گفتگو با سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که وی يک وبلاگ نويس فرهنگی است و نه سياسی.


سازمان گزارشگران بدون مرز نيز می گويد که بيشتر مطالب منتشر شده در وبلاگ روزنگار، در بردارنده ی موضوعات فرهنگی همچون موسيقی سنتی ايران بوده است.


رضا معينی افزود: « تنها چند مطلب از آنچه که ميرصيافی در وبلاگ خود آورده طنزآلود بوده و قصد توهين به کسی را نداشته است.»


واقعيت اين است که اميد رضا مير صيافی سياسی نويس نيست. چند مطلب طنز در وبلاگ خود منتشر کرده است که در اين رابطه به مسائل دور و بر خود، جامعه و کشور خود نگاه کرده و انتقاداتی را طرح کرده است. اين به عنوان ابراز نظر يک وبلاگ نويس طرح می شود


همچنين، بنا به گفته محمد علی دادخواه، وکيل مير صيافی، در نظر کارشناسان دادگاه انقلاب، اين وبلاگ چندان بازديد کننده ای نداشته است که بتوان آن را نشر يا تبليغی عليه نظام به شمار برد.


آقای دادخواه به رادیو فردا می گوید: «اولأ مطابق تبيين لغطی، تبليغ از باب تفعيل است و نياز به تکرار دارد. لذا با يک بار ذکر کردن اصولأ مشمول تبليغ نمی شود يعنی قانون ۵۰۰ مجازات اسلامی بر آن سايه گستر نخواهد بود.»


وی می افزاید: « فارغ از اين مورد اصولأ وبلاگ اميد رضا مير صيافی، يک وبلاگ مشهور و به اصطلاح پر بيننده ای نبوده است. بر اين مبادی، چون تاثيری نداشته است و اقدام بايد همراه با سوئ نيت باشد که موکل بنده فارغ از اين موارد است. من فکر می کنم حداکثر مجازات را برای وی تعيين کردن دور از عدالت و انصاف باشد.»


اميد رضا ميرصيافی، پرونده ای مفتوح در باب توهين به مقدسات نيز دارد.


شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران رسيدگی به ديگر اتهام موجود در پرونده يعنی توهين به پيامبر اسلام و مقدسات اسلامی را در صلاحيت خود ندانسته و آنرا به دادگاه کيفری تهران واگذار کرده است.


دادگاه رسيدگی به اتهامات اين وبلاگ نويس در تاريخ ۱۲ آبان ماه تشکيل شده بود.


اميد رضا ميرصيافی در تاريخ سوم ارديبهشت ماه از سوی معاونت امنيت دادسرای انقلاب تهران، در منزل خود دستگير و به بند ۲۰۹ اوين منتقل شد. وی پس از گذراندن ۴۱ روز با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد گرديد.


گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود، جمهوری اسلامی را يکی از کشورهايی دانسته است که وبلاگ نويسان را به شدت سرکوب می کند و احکام غير عادلانه ای عليه آنها صادر می کند.


تهران لايحه ای را در دست بررسی دارد که به موجب آن برای جرايم اينترنتی حکم مرگ در نظر گرفته شود.


XS
SM
MD
LG