لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

آمادگی کارتر برای میانجی گری بین اسرائیل و حماس


جيمی کارتر، ریيس جمهوری سابق آمریکا. (عکس: EPA)
جيمی کارتر، ریيس جمهوری سابق آمریکا. (عکس: EPA)

جيمی کارتر، ریيس جمهوری سابق آمریکا، برای ميانجی گری ميان اسرائيل و سازمان حماس، برای آزادی سرباز اسرائيلی اسير در دست حماس، ابراز آمادگی کرده است.


برای همين منظور، رابرت پاستور، مشاور جيمی کارتر در روزهای اخير ديدارهایی از اسرائيل و غزه داشته است.


وی از مصر و سوريه نيز ديدار کرده است. نتايج اين ديدارها از سوی پاستور به آگاهی الی ييشای يک وزير اسرائيلی رسيده است.


الی ييشای، درعين حال که يک مذهبی است، و مقام معاونت نخست وزيراسرائيل را نيز دارد، پيشتراعلام آمادگی کرده برای ملاقات با سران حماس به غزه برود و نيز با ربايندگان شاليط رو در رو گفتگو کند.


به نوشته روزنامه اسرائيلی هاآرتص، جيمی کارتر پيشنهاد کرده که اسرائيل در يک معامله که به آزادی گيلعاد شاليط، سربازاسرائيلی اسير منجر شود، در کنار زندانيان امنيتی فلسطينی، وزيران پيشين و نمايندگان شورای ملی فلسطين را که درزندان اسرائيل بسر می برند، آزاد شوند.


اين نمايندگان مجلس ملی فلسطين و وزيران دولت فلسطينی اندکی پس از ربوده شدن گيلعاد شاليط در ژوئن ۲۰۰۶، توسط ارتش اسرائيل در کرانه باختری دستگير شدند.


ریيس پارلمان فلسطينی در شمار دستگي رشدگان بود که هنوز در زندان اسرائيل است.


جيمی کارتر بهار گذشته با سفر به منطقه، با سران حماس در قاهره و نيز در سوريه ديدار کرد. نخست وزير، و وزيران امور خارجه و دفاع اسرائيل در آن سفر با کارتر ديدار نکردند.


اما شيمون پرز، ریيس جمهوری اسرائيل طبق پروتوکل تشريفات رسمی که روسای جمهوری پيشين کشورهای ديگر را نيز بايد پذيرا شود، با کارتر ملاقات کرد.


الی ييشای تنها وزير اسرائيلی بود که با کارتر ديدارکرد و ازتلاش های او برای آتش بس ميان اسرائيل و تشکل حماس در غزه استقبال کرد.


حماس خواستار میانجی گری آلمان است


سران حماس خود درروزهای اخيراعلام کرده اند که تلاش های مصر برای تنظيم معامله ای ميان اين سازمان با اسرائيل نتيجه لازم را نداده است و «ميانجی افراد جدی تری» را خواستارهستند «تا مانند معامله اخيراسرائيل و حزب الله لبنان با ميانجی گری آلمان، آزادی شمارزيادی اززندانيان عرب بدست آيد.»


برخی مقامات اسرائيل در چارچوب معامله جديد، نسبت به آزادی مروان برغوثی، مشهورترين زندانی فلسطينی که ازسران جنبش «فتح» است، «برای تقويت موقعيت محمود عباس» حمايت می کنند.

خبرگزاری فلسطينی معان اعلام کرد که «حماس از عدم موفقيت مصر در ايجاد فشار لازم به اسرائيل سرخورده شده است.»


اسماعيل هنيه رهبر حماس در غزه با خشنودی عميق از معامله ای که چهارشنبه گذشته ميان اسرائيل با حزب الله انجام شد، ابراز اطمينان کرد که «می توان ازاسرائيل بهایی بسيارسنگين در برابر گيلعاد شاليط گرفت.»


وی گفت، اين واقعيت که اسرائيل برای جسد دو سرباز مرده خود چنين بهای سنگينی را پرداخته، حماس را تشويق می کند که خواهان قيمت سنگين تری شود زيرا شاليط هنوز زنده است.


سازمان حماس تاييد می کند که اين سرباز هنوز زنده است ولی می گويد، او نياز به درمان دارد. حماس تنها يک کاست صوتی را همراه با دو نامه به قلم او بدست خانواده اش داده و حاضر به دادن عکس يا فيلمی از او نشده است.


دومين نامه، پس از سفر بهار جيمی کارتر بدست خانواده شاليط رسانده شد. نخست وزيراسرائيل يکشنبه ابراز اميدواری کرد که «بتوان شاليط را زنده برگرداند.»


وزير دفاع اسرائيل نيز در روزهای اخير پيوسته گفته است: «اسرائيل هرقيمتی را برای آزادشدن شاليط بررسی می کند اما مذاکرات بايد کاملا مخفی باشد.»


آتش بس ميان اسرائيل با حماس و ساير تشکل های فلسطينی اکنون پنجمين هفته خود را می گذراند و آرامشی کم سابقه در جنوب اسرائيل و سراسر غزه برقرار شده است.


برخی مقامات اسرائيل در چار چوب معامله جديد، نسبت به آزادی مروان برغوثی، مشهورترين زندانی فلسطينی که ازسران جنبش «فتح» است، «برای تقويت موقعيت محمود عباس» حمايت می کنند. اما حماس تمايل زيادی به مطرح کردن اين درخواست ندارد زيرا برغوثی را رقيب سر سختی برای خود می بيند.


دراين ميان، خانم اينگريد بتانکور ديپلمات کلمبيایی- فرانسوی که پس ازسالها اسارت در دست نيروهای فارک ماه جاری آزاد شد، برای ميانجی گری به هدف آزاد شدن گيلعاد شاليط ابراز آمادگی کرده است.


خانم بتانکور يکشنبه شخصا در تظاهراتی در پاريس شرکت کرد و در حاليکه عکس گيلعاد شاليط را سر دست گرفته بود، به خانواده وی قول داد «به هر تلاش لازم برای آزاد شدن اين سربازاسرائيلی-فرانسوی کمک کند.»


خانواده گيلعاد شاليط افزون بر تابعيت اسرائيلی، شهروندی فرانسه را نيز دارند و به همين دليل، ریيس جمهوری و دولت فرانسه همواره خواهان شرکت در تلاش ها برای آزاد کردن اين سرباز بوده اند.


XS
SM
MD
LG