لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

کلينتون: با مسئولان حمله به سفارت آمريکا برخورد می‌شود


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد که حمله به سفارت اين کشور در کابل مانع تلاش آمريکا در افغانستان نمی‌شود و با مسئولان اين حمله برخورد خواهد شد.

وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که حمله به سفارت آمريکا پس از ۲۰ ساعت پايان يافت و آخرين مهاجم به سفارت آمريکا نیز کشته شده است.

صديق صديقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان در صحبت با بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی گفت که تمام شش مهاجم کشته شده‌اند.

انفجارهای پی در پی در مرکز شهر کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:33 0:00

خانم کلينتون افزود: «تندروان خشونت‌گرا، طالبان و هم‌پيمان‌های‌شان تلاش می‌کنند تا به امنيت و پيشرفت مردم افغانستان آسيب برسانند. ما اوضاع را تحت نظر داريم و تلاش‌های خود را با تعهدات جدي‌تر به پيش می‌بريم تا برای مردم افغانستان که خيلی رنج ديده‌اند زمينه رسيدن به آينده‌ای بهتر برای خود و فرزندان‌شان را فراهم کنیم.»

مقامات آمریکایی می‌گویند که در این حمله آسیبی به پرسنل آمریکایی نرسیده است.

طالبان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفتند.

درگیری سربازان ناتو با شبه نظامیان در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:58 0:00

حمله‌های هماهنگ

روز سه‌شنبه حوالی ساعت يک و نيم بعدازظهر به وقت محلی، مهاجمان راکت‌های خود را به سمت ساختمان سفارت آمريکا در کابل شليک کردند.

همزمان و در غرب کابل، دو بمب‌گذار انتحاری خارج از ساختمان پليس کابل خود را منفجر کردند. بمب‌گذار انتحاری سوم در حالی که قصد داشت خود را به فرودگاه رسانده کشته شد.

ساختمان يکی از زندان‌هايی که تحت نظر وزارت اطلاعات و امنيت افغانستان اداره می‌شود نیز در فهرست حمله‌ها بود، ولی جلو مهاجمان گرفته شد.

شش مهاجم مسلح به ساختمان نيمه‌کاره‌ای در نزديکی ميدان «عبدالحق» که محله ساختمان‌های ديپلماتيک است رفته و در آن مستقر شدند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی طالبان گفت که اين گروه برای حمله‌ای گسترده و انتحاری خود را آماده کرده بود.

در همین حال آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، هم اين حمله را محکوم کرد و گفت: «مهاجمان قصد دارند توانايی نيروهای نظامی افغانستان که عهده‌دار امنيت مناطق شده‌اند را ناديده بگيرند.»

وی افزود: «ما به توانايی مقامات افغانستان برای مقابله با چنين موقعيت‌هايی اطمينان داريم.»

XS
SM
MD
LG