لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

نماینده پارلمان اروپا: ما در کنار مردم ایران ايستاده ايم


ماريچه اسخاکه، از نمايندگان حزب لیبرال هلند در پارلمان اروپا.
ماريچه اسخاکه، از نمايندگان حزب لیبرال هلند در پارلمان اروپا.
روز جمعه، پنجم آبان ماه، پارلمان اروپا نسترين ستوده و جعفر پناهی را مشترکا بعنوان برندگان جايزه حقوق بشر اتحاديه اروپا اعلام کرد.

جايزه ساخاروف يا جايزه حقوق بشر اتحاديه اروپا هر ساله به شخصيت ها ، نهادها و يا حرکت هايی اهدا می شود که فعاليت‌های برجسته ای در زمينه حقوق بشر و دموکراسی داشته اند.

امسال جايزه ساخاروف برای نخستين بار به دو ايرانی داده شد.

گروه موسيقی راک پوسی رایت از روسيه و آلس بيالياتسکی، فعال حقوق بشر بلاروس که در زندان است ديگر نامزدهای فيناليست جايزه ساخاروف بودند.

خانم ماريچه اسخاکه، يکی از نمايندگان هلند در پارلمان اروپا در گفتگويی اختصاصی با رادیو فردا دلايل انتخاب نسرين ستوده و جعفر پناهی بعنوان نامزدهای دريافت جايزه ساخاروف را اينچنين بيان می کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم


من نسرين ستوده را برای دريافت اين جايزه کانديد کردم زيرا معتقدم او رهبری شجاع در امور حقوق بشرو دفاع از متهمين نوجوان ، زنان و ديگر فعالان حقوق بشر است . فعاليتهای او علی رغم فشار و سرکوب در ايران واقعا تحسين برانگيز است.

خيلی متاسفيم که او در زندان است . ما در پارلمان اروپا و به نمايندگی از مردم اروپا می خواستيم اين پيام را به او بدهيم که صدايش را می شنويم و وضعيت حقوق بشردر ايران را هم فراموش نکرده ايم.

ما اين جايزه را به نمايندگی از مردم اروپا به نسرين ستوده و جعفر پناهی می دهيم ولی در حقيقت اين پيامی است به مردم ايران . ما نمی خواهيم برنامه هسته ای ايران و مذاکرات مربوط به آن تمامی صحنه سياسی را بخود اختصاص دهد.

اين در حقيقت پيام مردم اروپا به مردم ايران است . اينکه مردم اروپا معتقد به احترام به حقوق بشر در تمام جهان و برای مردم ايران هستند.

ما می دانيم که مردم ايران با وضعيت دشواری بخاطر تحريمها و سرکوبهای موجود روبرو هستند اما مردم اروپا و اروپا بعنوان جامعه ای معتقد به ارزشهای انسانی در کنار مردم ايران ايستاده اند.

يک هيات پارلمانی از اتحاديه اروپا در نطر دارد که در چند روز آينده به تهران سفر کند و با مقامات ايرانی ديدار و گفتگوکند . اين سفر بنظر شما چه نفعی برای مردم ايران می تواند داشته باشد و اگر انجام بشود نمايندگان پارلمان اروپا چه مسائلی را با مقامات ايرانی در ميان خواهند گذاشت ؟

آنها می توانند بصورت مستقيم انتقادهايی را که ما از ايران داريم با مقامات ايرانی در ميان بگذارند . احتمالا خواهان آزادی زندانيان سياسی خواهند شد، مسئله ای که خيلی مهم است و ما بارها از طرف پارلمان اروپا اين موضوع را مطرح کرده ايم.

در عين حال اين سفر فرصتی خواهد تا موضوعهايی مانند حقوق بشر ،‌آزادی مطبوعات ، آزادی بيان و نقش زنان مطرح شود.

در اين ديدار ميتوان همچنين درباره مشکلات مشترکی مانند قاچاق و تجارت مواد مخدر که برای ايران هم مسئله دشواری است ،گفتگو کرد.

من فکر می کنم چنين سفری گفتگوی رو در رو و مستقيم را در اين شرايط دشوار ممکن می سازد اما اين را هم بايد بگويم که پيش از اينهم شاهد چنين تلاشهايی بوديم.

تا کنون هيات نمايندگی پارلمان اروپا در مورد مسائل ايران که منهم عضو اين هيات هستم دو بار درخواست کرده که به ايران سفر کند ولی در هر دو مورد در آخرين لحظه مقامات ايرانی بدلايل مختلف از انجام اين سفر ها جلوگيری کردند و اينبار هم واقعا نمی دانم که سفر انجام خواهد شد يا نه . بايد منتظر بود و ديد که چه اتفاقی می افتد.

آيا رقابت بين نامزدهای دريافت جايزه ساخاروف در سال ۲۰۱۲ شديد بود ؟

البته رقابت بين قهرمانان حقوق بشر هميشه مقداری عجيب و غريب است اما بايد بگويم که پارلمان اروپا با صميم قلب از اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی حمايت می کند و می خواهد پيامی قوی به مردم ايران بدهد که ما در کنار آنها ايستاده ايم و فراموششان نکرده ايم.
XS
SM
MD
LG