لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

احتمال پيروزی «چشمگير» حزب سارکوزی در انتخابات فرانسه


انتظار می رود حزب نیکلا سارکوزی به پیروزی چشمگیری دست یافته باشد
انتظار می رود حزب نیکلا سارکوزی به پیروزی چشمگیری دست یافته باشد


گزارش ها از انتخابات پارلمان فرانسه حاکی از آن است که حزب «اتحاد برای نهضت مردمی» نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در دور اول انتخابات، احتمالا به پيروزی چشمگيری دست يافته است.


مردم فرانسه از بامداد روز یکشنبه، دهم ژوئن، برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان به پای صندوق رای رفتند.


به نوشته روزنامه لوموند چاپ پاریس، حزب نیکلا سارکوزی قادر خواهد بود بین ۳۸۲ تا ۴۳۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان را از آن خود کند.


لوموند می افزاید: فرانسوا فیون، نخست وزیر این کشور می تواند با تکیه به این پیروزی با سرعت هر چه تمام تر اصلاحات مورد نظر خود را در مورد مالیات و ساختار قوه قضاییه به پیش برد.


بر این اساس، حزب سوسیالیست فرانسه که هم اکنون ۱۴۹ نماینده در پارلمان این کشور دارد، موفق خواهد شد بین ۱۱۵ تا ۱۵۸ کرسی را از آن خود کند.



به نوشته این روزنامه فرانسوی، این حزب از موج راست گراها هراس دارد چرا که در سال ۱۹۹۳ پس از پیروزی راست گراها در انتخابات ریاست جمهوری تعداد نمایندگان حزب سوسیالیست به ۵۷ نفر کاهش یافت.


به نوشته روزنامه فرانسوی «لوموند» چاپ پاریس، حزب نیکلا سارکوزی قادر خواهد بود بین ۳۸۲ تا ۴۳۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

امکان دارد که احزاب سبز و کمونیست که در انتخابات ریاست جمهوری فقط حدود دو در صد از آرا را به خود اختصاص دادند، از صحنه پارلمان فرانسه حذف شوند.


این انتخابات همچنین آزمونی برای حزب راست افراطی جبهه ملی به رهبری ژان ماری لوپن ارزیابی شده است که بسیاری از هواداران خود را در انتخابات ریاست جمهوری به نفع آقای سرکوزی از دست داد.


انتخابات در بلژیک


همزمان با مردم فرانسه، مردم بلژیک نیز روز یکشنبه دهم ژوئن برای انتخاب نمایندگان مجلس خود در پای صندوق های رای حاضر شدند. دولت جدید بلژیک تحت تاثیر این انتخابات شکل خواهد گرفت.


طبق نظر سنجی ها در این کشور ده میلیونی که با ساختار فدرالیسم اداره می شود، حزب دمکرات مسیحی های فلامان زبان بیشترین رای را از آن خود خواهد کرد.


حزب سوسیالیست فرانسوی زبان نیز همچنان به عنوان قدرتمندترین نیروی سیاسی فرانسوی زبان این کشور باقی خواهد ماند. در بلژیک تمامی دولت ها به دلیل سیستم فدرالی به صورت ائتلافی اداره می شود.


در چهار سال گذشته ائتلاف احزاب لیبرال و سوسیالیست این کشور را اداره کرده است. نخست وزیر لیبرال فلامان زبان بلژیک «گی ورهوفستاد» بخت چندانی در این انتخابات ندارد.


به نوشته روزنامه فرانسوی زبان لو سوار، مدرنیزه کردن ساختار دولت، بخش اداری کشور و اقتصاد بلژیک از اولویت های دولت جدید خواهد بود.


این روزنامه می افزاید افزایش نابرابری بین مردم این کشور، نژادپرستی و مشکلات بازنشستگان از مسایلی است که دولت جدید باید بدون تابو به آنها به پردازد.


فلامان زبان های بلژیک نیز می خواهند از استقلال بیشتری بهرمند شوند.


XS
SM
MD
LG