لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

پیروزی حزب «سرکوزی» در انتخابات پارلمانی فرانسه


درصد شرکت کنندگان واجد شرایط در انتخابات حدود ۶۰ درصد گزارش شده که بیست درصد از انتخابات ریاست جمهوری ششم مه کمتر است.
درصد شرکت کنندگان واجد شرایط در انتخابات حدود ۶۰ درصد گزارش شده که بیست درصد از انتخابات ریاست جمهوری ششم مه کمتر است.

حزب راستگرای «اتحاد برای نهضت مردمی» نیکلا سرکوزی رییس جمهوری فرانسه، در انتخابات دور اول در روز یکشنبه، دهم ژوئن، به پیروزی چشمگیری دست یافت.


به نوشته روزنامه «فیگارو» چاپ پاریس ، ۴۶ درصد از فرانسوی ها به حزب «اتحاد برای نهضت مردمی» و متحدان آن از جمله «حزب میانه جدید» رای دادند.


حزب سوسیالیست فرانسه و دیگر احزاب چپ این کشور توانستند فقط ۲۸.۵ درصد از آرا از آن خود کنند.


حزب کمونیست فرانسه موفق شد بیش از انتظار رای بیاورد و با کسب حدود پنج درصد آرا امید به حضور در پارلمان فرانسه را از دست ندهد.


۴۶ درصد از فرانسوی ها به حزب «اتحاد برای نهضت مردمی» و متحدان آن از جمله «حزب میانه جدید» رای دادند.
روزنامه فیگارو

سگولن رویال، رقیب ناکام نیکلا سرکوزی در انتخابات ریاست جمهوری ، از مردم فرانسه خواست که در انتخابات دور دوم شرکت کنند و بی تفاوت نباشند.


از بازندگان اصلی این انتخابات حزب راست افراطی «جبهه ملی» ژان ماری لوپن است که کمتر از پنج در صد رای آورد.


بسیاری از هواداران این حزب هم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه و هم در انتخابات پارلمان این کشور ترجیح دادند به نیکلا سرکوزی و حزب وی رای دهند.


حزب سبز نیز درخشش چندانی در این انتخابات نداشت و فقط توانست سه درصد از آرا از آن خود کند.


حزب جدید میانه رو «مو دم»-MoDem- فرانسوا بایرو نیز برخلاف نظرسنجی ها هفت درصد آرا را از آن خود کرد. آقای بایرو که در انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب ۱۸درصد آرا شده بود قصد داشت راه سومی در زندگی سیاسی فرانسه آغاز کند ولی تعداد زیادی از همراهان وی به سرکوزی پیوستند.


درصد شرکت کنندگان واجد شرایط در انتخابات حدود ۶۰ درصد گزارش شده که بیست درصد از انتخابات ریاست جمهوری ششم مه کمتر است.


ژرار کورتوا از سردبیران روزنامه فرانسوی «لوموند» در این مورد می نویسد عدم علاقه مردم فرانسه به انتخابات پارلمانی نشان می دهد که برای بسیاری فقط انتخابات ریاست جمهوری مهم است و انتخابات پارلمانی به گونه ای تایید کردن رای انتخابات ریاست جمهوری است.


وی می افزاید اگر نیروهای چپ بتوانند برای انتخابات دور دوم پارلمان در هفته آینده خود را سازماندهی کنند شاید تغییراتی در آرایش احزاب حاضر در پارلمان دیده شود.


آقای کورتوا افزود که نیکلا سرکوزی موفق شد هواداران احزاب راست فرانسه را که در بیست سال گذشته به ژان ماری لوپن رای می دادند را با مطرح کردن موضوع امنیت و مهاجرت ، به سوی خود جذب کند.


پیروزی راست در بلژیک


درهمین حال در انتخابات روز یکشنبه بلژیک، احزاب راست و لیبرال هم در منطقه فرانسه زبان و هم در منطقه فلامان زبان به پیروزی دست یافتند.


حزب لیبرال فرانسوی زبان ام ار-MR -برای اولین بار در شصت سال گذشته در پارلمان این کشور از حزب سوسیالیست پیشی گرفت.


حزب سبز و حزب «سی دی هاش»-CDH- با گرایش دمکرات مسیحی در این انتخابات پیشروی کردند.


برخی تحلیلگران، دلیل اصلی سقوط حزب سوسیالیست فرانسوی زبان را فساد مالی برخی از سرمداران این حزب در شهر جنوبی «شارلروا »دانستند.


روزنامه « لوسوار» چاپ بروکسل شکست سوسیالیست ها را «واترلوی» این حزب خوانده است.


در منطقه فلامان زبان نیز حزب دمکرات مسیحی به پیروزی چشمگیری دست یافت و حزب سوسیالیست شکست سنگینی خورد. حزب لیبرال نخست وزیر این کشور نیز در مکان سوم ایستاد.


بسیاری تشکیل دولت آینده بلژیک را کاری بس دشوار می دانند چرا که احزاب فلامان که خواستار خود مختاری بیشتری برای منطقه فلامان زبان هستند، خواستار ائتلاف سه حزبی هستند تا بتوانند اکثریت لازم برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی را داشته باشند.


احزاب فرانسه زبان اعلام کرده اند که چنین خواسته ای را نمی پذیرند.


XS
SM
MD
LG