لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

هواداران فتح از بیم حماس به اسرائیل گریختند


حمله نیروهای حماس به اعضای فتح موجب فرار آنها به اسرائیل شده است. (عکس:AFP)
حمله نیروهای حماس به اعضای فتح موجب فرار آنها به اسرائیل شده است. (عکس:AFP)

حدود ۲۰۰ نفر از نيروهای جنبش فلسطينی «فتح»، از بيم دستگير شدن يا قتل خود توسط نيروهای سازمان اسلام گرای حماس، روز شنبه به اسرائيل پناهنده شدند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، با موافقت با درخواست محمود عباس، رییس تشکيلات خودگردان فلسطينی، برای پذيرش اين فلسطينی ها در خاک خود، جان آنها را که از دست نيروهای مسلح حماس در گريز بودند و حتی کاملا عريان شده بودند، نجات داد.


دهها نفر از فلسطينی های زخمی شده در آتشباری های شديد روز شنبه حماس در نوار غزه نيز، توسط ارتش اسرائيل به بيمارستان های این کشور انتقال يافته و توسط پزشکان اسرائيلی تحت عمل جراحی قرارگرفته اند.


اسرائيل اعلام کرد که اين موافقت کم سابقه، اقدامی برای تقويت موقعيت محمود عباس در برابر نيروهای حماس است.


سرتيپ رون آشروف، فرمانده يک لشگراسرائيلی، که در نزديکی غزه مستقر است، اعلام کرد: به نيروهای لشگر او فرمان داده شد که نيروهای فلسطينی تحت تعقيب را درحالی که زيرآتشباری و پرتاب خمپاره های حماس جانشان به خطر افتاده بود، نجات دهند و از طريق گذرگاه «ارز» به اسرائيل انتقال دهند.


سرتيپ آشروف گفت: « سربازان لشگر وی ۱۸۸ فلسطينی را نجات داده و ۲۲ نفرآنها را که به شدت زخمی بودند، به بيمارستان های جنوب اسرائيل انتقال دادند.»


عمليات انتقال آنها با هلي کوپترصورت گرفت تا درامر دريافت امداد پزشکی سرعت عمل نشان داده شود و ازمرگ احتمالی آنها جلوگيری گردد.


اسرائيل اعلام کرده است که بسياری ازفلسطينی های پناهنده شده دراين کشور به کرانه باختری رود اردن که «فتح» کنترل آنرا در دست دارد، منتقل خواهند شد و يا در صورت تمايل خويش، به خاک مصرانتقال خواهند يافت.


شماری ازآنها درخواست رفتن به کرانه باختری و تعدادی نيز درخواست انتقال به مصر را مطرح کرده اند، اما اکثريت اين فلسطينی ها در خاک اسرائيل باقی مانده اند و منتظر رخدادهای آتی درغزه هستند.


آنها می گويند که می خواهند در صورت اطمينان يافتن از اينکه توسط حماس دستگير نخواهند شد، نزد خانواده های خود درغزه بازگردند.


۳۴ نفر از اين افراد پيش ازظهر يکشنبه بنا به درخواست خود ازاسرائيل راهی بازگشت به سوی غزه شدند. این افراد گفته اند که ازخانواده های خود مطلع شده بودند که نيروهای حماس آنها را مظنون نمی دانند.


اسرائيل اعلام کرده که بسياری ازفلسطينی های پناهنده شده دراين کشور به کرانه باختری که «فتح» کنترل آنرا در دست دارد، منتقل خواهند شد و يا در صورت تمايل خويش، به خاک مصرانتقال خواهند يافت.

اما سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، يکشنبه گفت: «هر خائن فراری که ازاسرائيل به غزه بازگردد، بلافاصله دستگيرخواهد شد.»


گزارش ها حاکيست که افراد بازگشتی به محض عبور از گذرگاه «ارز» و پای نهادن به غزه توسط نيروهای مسلح حماس بازداشت شدند.


اسرائيل اعلام کرد: «هراقدامی درمورد بقيه اين فلسطينی ها با هماهنگی با محمود عباس صورت خواهد گرفت.»


جنگ تمام عيار در«شجاعيه»


در زدوخوردهای خونين شنبه درغزه که دست کم نه کشته و ده ها زخمی برجای نهاد، حماس توانست آخرين نشانه های مقاومت ازسوی «فتح» را ازبين ببرد و کاملا برغزه مسلط شود.


طايفه فلسطينی «حليس» که به «فتح» تمايل دارد، ازسوی حماس متهم به بمب گذاری مرگبار ده روز پيش شده بود. درآن بمب گذاری، درانفجار يک خودرو، پنج نفر از سران حماس و نيز يک دختر بچه شش ساله در نزديکی يک کافی شاپ در ساحل غزه کشته شدند.


از ژوئن ۲۰۰۷ که حماس در سلسله رخدادهای خونين و پرتلفات، نيروهای جنبش «فتح» را از قدرت درغزه کنار زد، تا کنون صدها فلسطينی در زد و خوردهای مسلحانه پراکنده کشته شده اند.


اما رخدادهای شنبه يکی از شديد ترين درگيری ها بود که حالت جنگی کاملی به غزه داد و با گريز نيروهای تحت تعقيب «فتح» به سوی گذرگاه مرزی با اسرائيل و درخواست پناهندگی موقت شان از اسرائيل، از شدت بحرانی بودن وضع ظاهرا اندکی کاسته شد اما همچنان شرایط ملتهب است.


حماس می گويد، خاندان «حليس»، که درمحله «شجاعيه» زندگی می کنند، افرادی «شورشی» هستند.


سعيد الصيام، وزيرکشور دردولت منحل شده حماس درغزه، روز شنبه گفت: اگر اين طايفه نيروهای تحت تعقيب را تحويل حماس می داد، از وقوع اين حوادث جلوگيری می شد.


محله «شجاعيه» يکی از پرجمعيت ترين نقاط غزه است و حدود يکصد هزار فلسطينی درکوی وبرزن های به شدت تنگ و آلوده آن زندگی می کنند.


حماس حملات اخيرخود را «پاکسازی آخرين مقرهای خائنين درغزه» ناميده است. جستجوهای خانه به خانه دراين محله توسط افراد مسلح حماس روز يکشنبه ادامه يافت و واحدهای گشتی حماس درمحله اقدام به نمایش قدرت کردند.


دست کم ۲۰۰ نفر از نيروهای «فتح» توسط حماس دستگيرشده اند. حماس ايستگاه راديویی نيروهای جنبش خلقی فلسطين را نيزکه کمونيست هستند، به اتهام «نشراکاذيب و لطمه زدن به امنيت ملی» بسته است.


«حماسی ها مغول های امروزی هستند»


اين رخدادهای خونين جديد درحالی است که تنها هفته گذشته با ميانجيگری مصر، تلاش تازه ای برای آشتی «فتح» و حماس به عمل آمده بود.


طائب عبدالرحيم سخنگوی محمود عباس، حماس را «مغول های ايام ما» ناميد و گفت: «جناياتی که حماس مرتکب شده، توسط اسرائيل صورت نگرفته بود و کاربه جایی رسيده که ما بايد دست به دامان اسرائيل شويم.»

تشکيلات خودگردان فلسطينی ازکشورهای عربی با نفوذ خواست در اوضاع غزه مداخله کنند و با اعزام نيروی نظامی، «مانع ازکشتار فلسطينی ها توسط کودتاچيان حماس شوند.»


ميانجيگری های پيشين پادشاه عربستان سعودی، اميرقطر و نيز رييس جمهوری يمن همگی ناکام ماند و عليرغم امضای توافق هايی، درصحنه عمل هيچگاه به اجرا درنيامد.


محمود عباس در۱۴ ماه اخيرهمواره با نکوهش شديد حماس، آن سازمان را «کودتاچيان خونريز» ناميده و تاکيد کرده است که حماس بايد وضعيت را به شرائط پيش ازژوئن ۲۰۰۷ بازگرداند تا مذاکرات آشتی واقعی امکان پذير شود.


طائب عبدالرحيم، سخنگوی محمود عباس، حماس را «مغول های روزگار ما» ناميد و گفت: «جناياتی که حماس مرتکب شده، توسط اسرائيل صورت نگرفته بود و کاربه جایی رسيده است که ما بايد دست به دامان اسرائيل شويم.»


حماس اخيرا هشدارداد که ازژانويه ۲۰۰۹ (پنج ماه ديگر) رياست جمهوری محمود عباس را به رسميت نخواهد شناخت. اما «فتح» تاکيد دارد که محمود عباس پس ازآن نيزرسما درمقام رياست تشکيلات فلسطينی خواهد ماند.


اسرائيل ابرازاميدواری کرده است که به رغم رخدادهای خونين ميان سازمان های رقيب فلسطينی درغزه، حماس به آتش بس خود با اسرائيل وفادار باشد. اين آتش بس ازنوزدهم ژوئن برقرارشده است و همچنان رعايت می شود.


XS
SM
MD
LG