لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

نامه های عاشقانه همينگوی به مارلن ديتريش


همینگوی:«مارلن، تو را بيش از هر چيز دوست دارم و تو اين را خوب می دانی.»
همینگوی:«مارلن، تو را بيش از هر چيز دوست دارم و تو اين را خوب می دانی.»

موزه «جان اف کندی» در بوستون در ایالات متحده ۳۱ نامه از «ارنست همينگوی» در طول سال های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۹ را به نمايش گذاشت.


اين نامه ها نشان می دهند که نويسنده نامدار آمريکايی و برنده جايزه نوبل چه عشق غريبی به «مارلن ديتريش» بازيگر و خواننده آلمانی الاصل هاليوود داشته است.


در يکی از اين نامه ها که «همينگوی» در سال ۱۹۵۰ و از کوبا به «ديتريش» نوشته، آمده است: «مارلن، تو را بيش از هر چيز دوست دارم و تو اين را خوب می دانی.»


مکاتبه ميان «پاپا»، نامی که مارلن بر دوست دو سال بزرگ تر از خود نهاده بود؛ و «کلم کوچک من»، نامی که «همينگوی» به ديتريش داده بود و آن را از واژه مصطلح در ميان سربازان آمريکايی و انگليسی جنگ دوم جهانی در مورد آلمانی ها به عاريه گرفته بود؛ نشان از رابطه ای ظريف و ژرف میان اين دو هنرمند داشت.


کلمات همينگوی چون، «تو را دوست دارم، در آغوش می فشارمت و محکم می بوسمت» اين حدس را برمی انگيزد که رابطه عاشقانه ای ميان آن ها برقرار بوده است.


اما «ماريا ريوا»، دختر «مارلن ديتريش» در گفت وگو با «نيويورک تايمز» اين حدس را رد می کند و می گويد: «آن ها يکديگر را می ستودند اما هيچ رابطه جنسی ای با هم نداشتند.»


کلمات همينگوی چون، «تو را دوست دارم، در آغوش می فشارمت و محکم می بوسمت» اين حدس را بر می انگيزد که رابطه عاشقانه ای ميان وی و مارلن دیتریش برقرار بوده است. اما دختر این هنرپیشه آلمانی می گوید که آنها فقط یکدیگر را می ستودند.

«همينگوی» به «هاچنر»، بيوگراف نویس اش گفته بود: «رابطه کلم کوچک » و من از اين قرار است که ما از سال ۱۹۳۴، زمانی که در جزيره فرانس با يکديگر آشنا شديم، همديگر را دوست داريم اما هرگز با هم نخوابيده ايم. غيرقابل باور است اما حقيقت دارد؛ ما قربانی اين عشق هستيم.»


ارنست همينگوی در ۲۱ ژوئيه ۱۸۹۹به دنيا آمد و در دوم ژوئيه ۱۹۶۱ درگذشت. وی علاوه بر نويسندگی، گزارشگر وقايع جنگی نيز بود.


او بيش از ۲۳ رمان، داستان کوتاه و تحقيق نوشته است. همينگوی به خاطر رمان «پيرمرد و دريا» در سال ۱۹۵۳ جايزه ادبی پوليتزر و در سال ۱۹۵۴ جايزه ادبی نوبل را از آن خود کرد.


«مارلن ديتريش» در برلين و به تاريخ ۲۷ دسامبر ۱۹۰۱ متولد شد و در ۶ مه ۱۹۹۲ در پاريس درگذشت.


وی نخستين بازيگر آلمانی بود که با روی کار آمدن حکومت رايش سوم، آلمان را به قصد هاليوود ترک گفت و در آن جا به شهرت جهانی دست يافت.


«ديتريش» در فيلم های کارگردانان بزرگی چون «هيچکاک»، «لوبيچ»، «ولز» و «وايلدر» ايفای نقش کرد و در دهه سی ميلادی در کنار بازيگران ديگری چون «گرتا گاربو» و «کاترين هپبورن» از مطرح ترين بازيگران زن محسوب می شد.


او در طول عمر هنری خود در بيش از پنجاه فيلم بازی کرد و ۳۹ ترانه نيز خواند. «مراکش»، «شانگهای اکسپرس» و «فرشته» از فيلم های مطرحی بودند که ديتريش در آن ها بازی کرد. او فقط يک بار به خاطر بازی در فيلم «مراکش» نامزد دريافت جايزه اسکار شد.


XS
SM
MD
LG