لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

در صورت اعتراف، تنبيهی در کار نيست!


علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
مذاکرات اتمی روز جمعه در وين، فرصتی است برای حقيقت يابی. حصول توافق نهايی مابين ايران و آژانس در زمينه صدور اجازه بازديد از پارچين، و همچنين جدول زمانی رفع ابهام ها، جامعه جهانی را نسبت به قصد ايران برای همکاری واقعی دلگرم، و چانه زنی پيرامون جزئيات، دور نمای نه چندان مثبت مذاکرات با اهميت مسکو را تيره تر از حد انتظار خواهد ساخت.

هدف اصلی اصرار آژانس برای بازديد از پارچين، نه مجازات ايران، که در صورت مبادرت به انجام آزمايشهای اعلام نشده، کسب اطمينان از عدم تکرار آنها در آينده است.

در صورت يافتن آثار انفجار نوترونی در پارچين، آژانس خواستار مشاهده مدارک مربوط به بخشهای نظری آزمايش ها، و همچنين گفتگو با دست در کاران طرح های مربوط است. از اين لحاظ بازديد از پارچين، مقدمه ای خواهد بود بر يک رشته اقدامات تکميلی ديگر، در مسير راستی آزمايی با ايران.

نگاه ايران

در ادامه ۲۵ سال صرف وقت و سرمايه گذاری در برنامه های متنوع اتمی، دست کشيدن از آنها، منجمله معلق ساختن بخش هايی از چرخه سوخت اتمی، بخصوص غنی سازی اورانيوم، برای ايران آسان نيست.

طی تازه ترين واکنش به مذاکرات آينده اتمی، علی اکبر ولايتی، بار ديگربر آنچه «حقوق ملی ايران» خوانده ميشود اصرار ورزيد.

پيش از وی، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم سالگرد درگذشت آيت الله خمينی، از بی اثر بودن تحريمها و عزم ايران برای ايستادگی در مقابل فشار ياد کرد.

محمود احمدی نژاد نيز طی گفتگويی همزمان، با يک شبکه تلويزيونی فرانسوی، ضمن تاکيد بر نکات مشابه، اظهار داشت: «از مذاکرات مسکو نبايد انتظار معجزه داشت.»

انتظار همسايگان و غرب

از نگاه غرب و بسياری از کشور های منطقه مفهوم دست يافتن ايران به ظرفيت توليد بمب اتمی، بی ثباتی منطقه، و در خطر قرار گرفتن صلح جهانی است.

در اين تعبير خاص از خطر تبديل شدن احتمالی ايران به يک قدرت نظامی، حتی روسيه و چين نيز با گروههای غربی و همسايگان ايران همراه اند.

محمود احمدی نژاد طی اقامت در چين، و در حاشيه کنفرانس شانگهای، بار ديگر از زبان پوتين و هو جين تائو، عليرغم مخالفتهای مکرر روسيه و چين با هر نوع اقدام نظامی عليه ايران، بار ديگر چنين نظری را خواهد شنيد.

گفته های صريح آمانو

اظهارات صريح و بدون ابهام روز دوشنبه آمانو در وين مبنی بر اينکه «در پارچين تخريب بنا و انتقال خاک و پاکسازی صورت گرفته»، نه به منظور تيره ساختن جو مذاکرات روز جمعه با ايران، که بيشتر به منظور ذوب کردن يخ مذاکرات ايران با آژانس، و فراهم ساختن زمينه روحی لازم برای اعتراف به انجام آزمايشهايی صورت گرفته که سخنگوی وزارت خارجه ايران، در گذشته انجام آنها و اقدامات پاکسازی در برای زدودن آثار مربوط را انکار کرده است.

آژانس مصمم است، در صورت وجود مراکز اعلام نشده اتمی، و مبادرت به آزمايشهای پنهانی در ايران از وجود تاسيسات و انجام آزمايشها مطلع شود.

در پيگيری اين هدف، انگيزه آژانس تنبيه ايران نيست. انگيزه اصلی پيشگيری از تکرار آزمايشها و اثبات صداقت رهبران ايران در تعطيل تاسيسات و فعاليتهای اتمی مشکوک به داشتن هدفهای نظامی در آينده است.

از اين لحاظ، آنچه در مذاکرات روز جمعه رضايت بيشتر آژانس را تامين خواهد کرد، نه ادامه انکار انجام آزمايشهای مشکوک احتمالی در ايران، که فراهم ساختن زمينه قبول آنها از راه موافقت با انجام بازديد از پارچين است.

در صورت دست يافتن به اين هدف طی مذاکرات روز جمعه ۸ ژوئن در وين، گروه ۱+۵ در قالب پيشنهادات سال ۲۰۰۸ جامعه اروپا، که تلويحا در ضميمه ۴ قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت مصوب ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۰ نيز تکرار شده، آماده مذاکره پيرامون شرايط تعليق پاره ای از تحريمها عليه ايران، طی مذاکرات ۱۸ و ۱۹ ژوئن در مسکو خواهد شد.

شکست مذاکرات اتمی مسکو با گروه ۱+۵، عملا پايان راه ديپلماسی برای خروج از بن بست اتمی ايران و به مفهوم روشن شدن چراغ سبز در راه اعمال تحريمهای شديدتر عليه ايران خواهد بود.

------------------------------------------------------------
نظرات نویسنده الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
XS
SM
MD
LG