لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

کمپین بین‌المللی حقوق بشر: حرفه وکالت زیر تازیانه قوه قضائیه


از چپ به راست: (ردیف اول) نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، (ردیف دوم) جاوید هوتن کیان و محمد اولیایی فرد
از چپ به راست: (ردیف اول) نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، (ردیف دوم) جاوید هوتن کیان و محمد اولیایی فرد
کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای از کانون بين‌المللی وکلا و گزارشگر ويژۀ سازمان ملل متحد در حوزه استقلال قضات و وکلا، خواست از وکلای ايرانی که از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی تحت فشار هستند دفاع کنند.
کمپين می‌افزايد که ده‌ها وکيل در دو سال گذشته به دليل دفاع از زندانيان سياسی- عقيدتی يا دفاع از اهداف و ضوابط حقوق بشر مورد آزار واذيت قرار گرفته، تهديد، بازداشت، محاکمه و محکوم به زندان شده‌اند.

کمپین از نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، محمد اولیایی فرد و جاوید هوتن کیان به عنوان وکلایی نام برده است که به دلیل دفاع از حقوق بشر از سوی قوه قضائیه تحت فشار بوده و اذیت و آزار شده‌اند.

شيرين عبادی نیز ليستی که نام ۴۱ نفر از اين وکلای مدافع حقوق بشر را شامل می‌شود در اختيار کمپين حقوق بشر قرار داده است.
در بيانيه اين گروه مدافع حقوق بشر آمده است که مروری بر آن چه وکلای ياد شده متحمل شده‌اند نشان می‌دهد که علي‌رغم حملات گسترده دستگاه قضايی و اطلاعاتی کشور به وکلا کانون وکلای مرکز تاکنون هيچ اقدامی برای دفاع از اعضای خويش نکرده است.
تمامی حقوقدانان و وکلايی که نام آنها در ليست ضميمه به چشم می‌خورد به دليل دفاع از زندانيان عقيدتی –سياسی و تلاش برای احيای حقوق آنان و احترام به اصول حقوق بشر و حاکميت قانون هدف قرار گرفته‌اند.

قوۀ قضايیۀ ايران ۱۱ تن از اين افراد را به حبس‌هايی که بعضا تا ۱۱ سال بوده محکوم کرده است.
سخنگوی کمپين، هادی قائمی، با اشاره به شرايطی که قوه قضاييه برای وکلای حقوق بشر ايجاد کرده است گفت: «در واقع قوۀ قضائیۀ ايران ارائه هر نوع خدمات حقوقی مرتبط به حقوق بشر را جرم می‌داند.»

شیرین عبادی تیرماه گذشته در این باره به رادیوفردا گفته بود که متاسفانه وکلا از استقلال کافی برای دفاع از موکلين‌شان برخوردار نيستند.

«تاکنون تعدادی از وکلا به خاطر حرفه خود، يعنی دفاع از متهمان سياسی – عقيدتی، به زندان رفته‌اند. از آن جمله می‌توانم به آقای زرافشان اشاره کنم، آقای اوليايی فرد، و خود من که در همين ارتباط زندان بوده‌ام. در حال حاضر هم آقای سيف‌زاده، خانم نسرين ستوده، آقای قاسم شعله‌سعدی، آقای حسن يونسی، و چند نفر ديگر هم در زندان هستند. وضعيت وکلا در ايران بسيار نامناسب است.»
XS
SM
MD
LG