لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

اعتراض هزاران نفر به دستگیری عمار حکیم


حدود 8 هزار نفر در نزدیکی مسجد امام علی در شهر نجف در 160 کیلومتری بغداد گرد آمدند و با بالا بردن پرچم عراق و عکس های عمار حکیم و پدرش عبدالعزیز حکیم اعتراض خود را به این دستگیری نشان دادند
حدود 8 هزار نفر در نزدیکی مسجد امام علی در شهر نجف در 160 کیلومتری بغداد گرد آمدند و با بالا بردن پرچم عراق و عکس های عمار حکیم و پدرش عبدالعزیز حکیم اعتراض خود را به این دستگیری نشان دادند
چند هزار تن از شیعیان عراقی در اعتراض به بازداشت روز جمعه عمارحکیم، دبیر کل موسسه فرهنگی حکیم و فرزند عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و یکی از پرنفوذترین روحانیان شیعه این کشور در نجف تظاهرات کردند. این تظاهرات به دعوت استانداری نجف برپا شد.

سربازان آمریکایی، عمار حکیم ، پسر 35 ساله عبدالعزیز حکیم، رییس ائتلاف یکپارچه عراق و رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را به همراه دو محافظش روز جمعه پس از بازگشت از ایران در ایستگاه مرزی زرباطیه بازداشت و پس از چند ساعت، وی را بدنبال رایزنی های سیاسی آزاد کردند.

استانداری نجف می گوید که سربازان امریکایی عمار حکیم،
دبیر کل موسسه فرهنگی حکیم را کتک زدند و تلفن، اسلحه و وسایل دیگر او را ضبط کردند و حدود 11 ساعت وی را در بازداشت نگاه داشتند.
استانداری نجف می گوید که سربازان امریکایی عمار حکیم، دبیر کل موسسه فرهنگی حکیم را کتک زدند و تلفن، اسلحه و وسایل دیگر او را ضبط کردند و حدود 11 ساعت وی را در بازداشت نگاه داشتند

ارتش آمریکا از آن جایی که این افراد از همان مسیری باز می گشتند که معمولا از آنجا اسلحه و تجهیزات بداخل عراق قاچاق می شود، از آن ها خواسته شد خودروی خود را برای بازرسی متوقف کنند اما آن ها خوداری کردند.

واکنش شیعیان به این دستگیری سریع و تند بود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،حدود 8 هزار نفر در نزدیکی مسجد امام علی در شهر نجف در 160 کیلومتری بغداد گرد آمدند و با بالا بردن پرچم عراق و عکس های عمار حکیم و پدرش عبدالعزیز حکیم اعتراض خود را به این دستگیری نشان دادند.

در همین حال صدها نفر در شهرک صدر، اصلی ترین منطقه شیعه نشین بغداد و شهرهای کربلا و بصره تظاهرات کرده و خواستار تحقیق درباره علت دستگیری پسر عبدالعزیز حکیم، روحانی پر نفوذ شیعه شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا درعراق، در مورد بازداشت عمارحکیم، پسر عبدالعزيز حکيم، رئيس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ابراز تاسف کرد و گفت ارتش آمریکا قصد بی احترامی به عبدالعزیز حکیم و خانواده اش نداشته است.


زلمای خلیل زاد گفت که او نمی داند دلیل بازداشت عمار حکیم چه بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد بازداشت پسر عبدالعزیز حکیم، روحانی پر نفوذ شیعه
و رییس ائتلاف یکپارچه عراق احتمالا موجب واکنش شدید شیعیان عراقی خواهد شد که آمریکا برای حفظ ثبات در عراق به آنان نیازمند است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این بازداشت همچنین روابط پیچیده ایالات متحده با رهبران عراقی را نشان می دهد.

نوری المالکی، نخست وزیر شیعه عراق در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت دلیل بازداشت عمار حکیم،
دبیر کل موسسه فرهنگی حکیم و پسر عبدالعزیز حکیم نامشخص و در حال بررسی است.


با این حال عادل عبدل مهدی، از رهبران بلندپایه پارلمان عراق که به عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی نزدیک است، رفتار ارتش آمریکا به هنگام بازداشت عمار حکیم را «نامناسب، احمقانه و تصادفی» خواند.

با این حال ارتش آمریکا اعلام کرده با احترام و در شان عمار حکیم با وی برخورد شده است.

در همین حال برخی از مقامات عراقی می گویند دستگیری عمار حکیم هشداری از سوی آمریکا به عراق برای محدود کردن روابطش با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، که اکنون رهبری آن با عبدالعزیز حکیم است، سال ها پيش در ايران تشکيل شدو پس از سقوط صدام حسين رهبران و اعضای ان به عراق بازگشتند. این مجلس یک نيرويی شبه نظامی با نام سپاه بدر دارد.

عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق
و رییس ائتلاف یکپارچه عراق در آذرماه به آمریکا سفر و با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد. با این حال روابط مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و ایالات متحده از زمان حمله نیروهای آمریکایی به یک خانه متعلق به مجلس اعلا و دستگیری دو مقام ایرانی در این خانه، به تیرگی گرایید.

مقامات ارتش آمریکا این مقامات ایرانی را اعضای ارشد سپاه قدس، نامیدند که گروهی است که برای شبه نظامیان شیعه عراق اسلحه های پیشرفته و مواد منفجره تهیه می کند و به گفته ارتش آمریکا این نیروها را برای مبارزه با نیروهای آمریکایی آموزش می دهد.


انفجار بمب در استان الانبار


اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده نزديک يک مسجد سنی در حبانيه در استان الانبار در غرب عراق ۳۷ نفر کشته و ۶۴ تفر زخمی شدند.


استان الانبار پايگاه شورشيان سنی است و پيش از اين چنين انفجاری را که غيرنظاميان را هدف قرار دهد شاهد نبوده است.


اين انفجارها در حالی روی مي دهد که نوری المالکی نخست وزير عراق اعلام کرده است از زمان اجرای طرح جديد امنيتی قتل های فرقه ای و آدم ربايی به ميزان قابل توجهی کاهش يافته است.


XS
SM
MD
LG