لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

هشدار متکی درمورد ادامه کمک ایران به عراق


آقای متکی گفت وی به نخست وزير و مقامات عراقی با ارسال نامه ای، نقطه نظر ايران را در اين مورد توضيح داده است.
آقای متکی گفت وی به نخست وزير و مقامات عراقی با ارسال نامه ای، نقطه نظر ايران را در اين مورد توضيح داده است.

منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه هشتم آوريل اعلام کرد که بی ثمر ماندن تلاش های مقامات عراقی برای آزاد کردن پنج ايرانی بازداشتی در اربيل می تواند ادامه کمک به عراق را دچار مشکل سازد.


آقای متکی گفت وی به نخست وزير و مقامات عراقی با ارسال نامه ای، نقطه نظر ايران را در اين مورد توضيح داده است.


به گزارش رويترز، هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق گفت تاکنون چنين نامه ای دريافت نکرده است و مقامات عراقی سخت برای آزادی اين پنج نفر می کوشند.


به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه ايران افزود «سفير ما در نيويورک نامه ای به دبيرکل سازمان ملل هم نوشته و خواستار پيگيری جدی اين موضوع شده بود؛ اما اگر در يک نگاه مقايسه ای بررسی کنيم مشاهده مي شود شورای امنيت در بسياری موارد که ارتباطی با وظايفش ندارد با فشار قدرت های بزرگ اقدام به مداخله و در برخی موارد نظير ربودن ۵ ديپلمات ايرانی توسط نظاميان آمريکايی در اربيل، تاکنون واکنش شايسته ای نشان نداده است.»


جمهوری اسلامی ايران شنبه شب مانع از عبور هواپيمای نوری المالکی، نخست وزير عراق از فضای ايران شد.


اخيرا نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران اعلام کرد نمایندگان این کمیته که با پنج ایرانی دستگیر شده در اربیل دیدار کرده اند، خبر داده اند که وضعیت جسمی و روحی آنها خوب است

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، در نشست خبری روز يکشنبه خود با خبرنگاران و در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران اجازه عبور هواپيمای نخست وزير عراق را نداده، گفت:«اين موضوع مربوط به مراحلی بوده که برای آن بايد مجوز گرفته می شده و مراحل آن انجام نشده است.»


اخيرا نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران اعلام کرد نمایندگان این کمیته که با پنج ایرانی دستگیر شده در اربیل دیدار کرده اند، خبر داده اند که وضعیت جسمی و روحی آنها خوب است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آندرياس شورايتزر، نماينده کميته بين المللی صليب سرخ در تهران، درباره نتايج ديدار نمايندگان اين کميته با ايرانی های دستگير شده، خبر داد که تمامی آنها در وضعيت خوبی هستند.


نيروهای آمريکايی دو ماه پيش، به دفتر رايزنی روابط ايران در اربيل حمله کرده و شش نفر از کارکنان اين دفتر را دستگير کردند که يک نفر آزاد شده و پنج نفر ديگر هنوز در اختيار نيروهای آمريکايی در عراق هستند.


نيروهای آمريکايی گفته اند که اين افراد جزو سپاه قدس هستند که شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در عراق فعاليت دارد.


واشينگتن تهران را متهم کرده که از طريق سپاه قدس کمک های مالی و تسليحاتی در اختيار شبه نظاميان شيعه عراقی قرار می دهد تا اهداف و سربازان آمريکايی را مورد هدف قرار دهند.


XS
SM
MD
LG