لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

روزنامه‌های چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۹


روزنامه‌های دنيای اقتصاد، خراسان، جام جم و مردم‌سالاری گزارش‌هايی از «اظهارات متناقض مقام‌های دولتی درباره چگونگی اجرای حذف يارانه‌ها» منتشر کرده و از ناهماهنگی مقام‌های حکومتی که موجب سردرگمی مردم در ارتباط با طرح دولت برای حذف يارانه‌ها شده خبر داده‌اند.

روزنامه دنيای اقتصاد با اشاره به اين که روز سه‌شنبه محمدحسين فرهنگی، از اعضای هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی، از تاخير يک‌ماهه در اجرای قانون حذف يارانه‌ها خبر داده و نوشته است که اين اظهارات از سوی ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد و نيز سخنگوی کارگروه طرح تحول، تکذيب شد، اما «خود مقامات دولتی نيز که پيشتر از اجرای اين طرح در اول مهرماه سخن گفته بودند اين بار به جای اعلام "واريز از ابتدای مهر" از عبارت "واريز در مهرماه" استفاده کردند که می‌تواند تا آخر مهر را شامل شود».

اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده است که با اظهارات متناقض مقام‌های دولت اکنون «زمان دقيق واريز يارانه نقدی» مورد ترديد قرار گرفته و اين پرسش مطرح است که آيا اجرای طرح حذف يارانه‌ها پس از تعويق ۶ ماهه نخست سال از سوی دولت بار ديگر با «تاخير يک‌ماهه» مواجه خواهد شد يا نه.

روزنامه خراسان نيز گزارش داده است که مبلغ يارانه غيرنقدی که دولت وعده پرداخت آن را به ۶۱ ميليون نفر از جمعيت نزديک به ۷۵ ميليونی ايران داده در صورت واريز به حساب سرپرستان خانوار هم تا زمان حذف يارانه‌ها و آزادسازی قيمت‌ها غيرقابل برداشت است.

به نوشته اين روزنامه، محمدرضا فرزين، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، روز ۳۰ شهريور تنها يک روز پيش از زمان اعلام شده برای اجرای حذف يارانه‌ها به خبرنگاران گفت که «واريز يارانه‌ها به حساب مردم با هدف ايجاد اطمينان انجام می‌شود تا مردم بدانند که در حساب‌های‌شان پول موجود است، اما برداشت از اين حساب زمانی انجام خواهد شد که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شده باشد و تا آن زمان قابل برداشت نيست».

همزمان بهروز مرادی، مديرعامل سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها، نيز در اظهاراتی مشابه گفته است که «تا زمانی که قيمت حامل‌های انرژی افزايش نيابد مردم نمی‌توانند از حسابی که دولت به آن يارانه نقدی واريز کرده برداشت کنند».

وی البته گفته است که «پيش از افزايش نيافتن قيمت حامل‌های انرژی پولی که به حساب خانوار واريز می‌شود نزد دولت باقی می‌ماند، اما صاحب حساب به طور معمول می‌تواند تمامی عمليات بانکی از جمله برداشت حقوق و برداشت ديگر وجوه را در حسابش انجام دهد».

روزنامه خراسان اما با اشاره به اين که در مرحله نخست دولت قرار است ۳ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان را تحت عنوان «يارانه نقدی مردم» به بانک‌ها پرداخت کند درباره اين که چنين مبلغی در واقع به مدت ۲ ماه در اختيار بانک‌ها خواهد بود و نه مردم، نوشته است که «مسئولان دولت و بانک مرکزی بايد توضيح دهند که اين ميزان پول يا اعتبار طی ۲ ماهی که توسط مردم قابل برداشت نيست برای بانک‌ها کارايی دارد يا خير؟»

روزنامه جام جم نيز با انتشار گزارش مفصل اظهارات گوناگون مقام‌های دولتی را «سريال تکذيب شايعات در موضوع هدفمندی يارانه‌ها» توصيف کرده و از قول سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت نوشته است که برای دولت «۳ فاکتور» در نظر گرفته شده و براساس آن افزايش «قيمت حامل‌های انرژی، زمان دقيق و روز اول اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها اعلام خواهد شد».

روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله چهارشنبه ۳۱ شهريور خود با تاکيد بر آشکار شدن ناهماهنگی دولت برای اجرای حذف يارانه‌ها تاکيد کرده است که انتشار اخبار متناقض درباره اين طرح علاوه بر سردرگمی مردم و آثارش بر زندگی آنها حتی صدای اعتراض حاميان دولت را نيز در آورده است.

اين روزنامه نوشته است که «اين همه تنوع خبری در زمانی که کمتر از يک روز بيشتر به آغاز اجرای طرحی با گستردگی تمام زوايای اجتماعی و اقتصادی زندگی روزانه زندگی مردم نمانده خبر از وجود ناهماهنگی و شتاب‌زدگی و همچنين بلاتکليفی در بين اجراکنندگان اين طرح دارد».

روزنامه مردم‌سالاری در خصوص نحوه اجرای طرح حذف يارانه‌ها نوشته است که «اوج ناهماهنگی» در دولت به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که «صدای نمايندگان مجلس را نيز درآورد و حتی برخی نمايندگان اصول‌گرا که همواره طرفدار بی‌قيد و شرط اغلب طرح‌های دولت هستند نيز به اين اخبار واکنش نشان داده‌اند».

«۲۵ درصد ‌ايرانيان دچار فقر نسبی هستند»

روزنامه آرمان خبر داده سازمان جهانی بهداشت در گزارش تازه خود اعلام کرده که ۲۵ درصد مردم ايران دچار فقر نسبی هستند.

به نوشته اين روزنامه بنابر گزارش سازمان جهانی که « براساس داده های ملی » تدوين يافته ۲۵‌درصد از مردم ايران دچار فقر نسبی هستند و ۳.۱ درصد جمعيت ايران نيز زير خط مطلق فقر قرار دارند.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۶۰‌درصد از هزينه‌های سلامت نيز از سوی مردم و به صورت شخصی هزينه می‌شود و با وجود آنکه « ۷۰‌درصد جمعيت‌ايران در‌شهرها زندگی می‌کنند ، اما هنوز بحث پزشک خانواده‌ شهری توسعه پيدا نکرده و نياز به اقدامات بيشتری در‌اين زمينه است. »

روزنامه ارمان نوشته که سازمان جهانی بهداشت در عين حال وضع بهدشت در ايران را بهتر از شماری از کشورهای همسايه آن اعلام اما تاکيد کرده که « بر اساس تحقيقات انجام شده ۲.۵ درصد از جمعيت‌ايران درصورت بيماری هزينه‌های فاجعه‌آميزی » را پرداخت می کنند و سالانه يک‌درصد از جمعيت ايران به خاطر هزينه‌های بخش سلامت فقير می‌شوند.

ديدار هاشمی رفسنجانی با خانواده زندانيان سياسی پس از انتخابات

روزنامه جمهوری اسلامی گزارشی از ديدار شماری از خانواده های زندانيان سياسی پس از انتخابات با اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر کرده و نوشته که هاشمی رفسنجانی گفته خواسته های اين خانواده ها در پيش آيت الله خامنه ای پيگيری می کند و البته اميدوار است که اين پيگيری « بی نتيجه نباشد. »

به نوشته اين روزنامه هاشمی رفسنجانی طی ديداربا خانواده زندانيان سياسی ابراز اميدواری کرده که « با صبر و متانت و اجرای عدالت و قانون اسلامی برخی مشکلات رفع شود » و البته به اين خانواده ها گفته « اگر بخواهم خواسته شما را به مأموران منتقل کنم مطمئن نيستم جواب مساعد بگيرم و شايد نتيجه عکس بدهد. ولی خواسته‌های شما را خدمت رهبری پيگيرم و اميدوارم بی‌نتيجه نباشد. »

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته که خانواده زندانيان سياسی در اين ديدار به بيان « برخی مسائل و مشکلات در روند پيگيری حقوق‌زندانيان سياسی » پرداختند و « خواستار رسيدگی عادلانه به پرونده متهمان و حقوق آن‌ها در زندان و همچنين تحقيق نهادهای مسئول از روند محاکمات » شده اند.

اين روزنامه در عين حال نوشته که هاشمی رفسنجانی به اين خانواده ها گفته آيت الله خامنه ای درخصوص « اعمال قانون و تسريع در رسيدگی و حقوق قانونی آن‌ها در زندان دستورات مناسبی صادر کرده بود که می تواند بسياری از مشکلات حاضر را رفع کند. »

«خطر ورشکستگی دانشگاه‌های غيرانتفاعی»

روزنامه دنيای اقتصاد گزارش داده در نامه ای به رييس مجلس شورای اسلامی نسبت به « خطر ورشکستگی دانشگاه‌های غير دولتی و غيرانتفاعی » هشدار داده است.

به نوشته اين روزنامه علی آهون منش طی نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی ‌از خالی ماندن ۶۲.۵ درصد ظرفيت‌های کاردانی و کارشناسی اعلام شده سال ۸۹‌ اين دانشگاه‌ها خبر داده و آن را « ضربه‌ای کمرشکن و موجب اضمحلال و ورشستگی کليه دانشگاه‌ها و موسسات غيردولتی غيرانتفاعی » دانسته است.

رييس اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غير دولتی و غيرانتفاعی در اين نامه ۳ درخواست برای جبران بخشی از اتفاقی که درباره خالی ماندن ظرفيت مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غيردولتی و غيرانتفاعی در سال ۸۹ افتاده را مطرح و اعلام کرده که « اعلام تکميل ظرفيت » ، « افزايش کد رشته و ظرفيت های غيرانتفاعی ها در اعلام نتايج کنکور کارشناسی ناپيوسته » از سوی سازمان سنجش و نيز « پذيرش مستقيم دانشجو توسط دانشگاه های غيرانتفاعی از ميان دواطلبان کنکور سال ۸۹ که مجاز به انتخاب رشته شده اند » از جمله راهکارهای نجات دانشگاه های غير دولتی از ورشکستگی است.

واکنش دوباره وزارت خارجه جمهوری اسلامی به پناهندگی ديپلمات‌های ايرانی

روزنامه جام جم خبر داده که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادعايی تازه عليه ديپلمات های ارشد جمهوری اسلامی در بلژيک و فنلاند که طی چند هفته اخير در اعتراض به سرکوب مردم از سمت های خود استعفا کرده و به اروپا پناهنده شده اند ، گفته « دو ديپلمات ايرانی مرتکب تخلف اداری شده اند. »

در حالی که فرزاد فرهنگيان ، حسين عليزاده و پيشتر نيز محمدرضا حيدری هر سه از ديپلمات های ارشد سفارتخانه های جمهوری اسلامی در بلژيک ، فنلاند و نروژ در « استعفای اعتراض آميز به سرکوب مردم ايران » ضمن استعفا از سمت های خود ،به فنلاند و نروژ پناهنده شده اند ، روزنامه جام جم از قول رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه دولت احمدی نژاد نوشته « پناهنده شدن ۲ ديپلمات ايرانی سياسی نيست و آن ها دچار تخلف اداری شده اند. »

رامين مهمانپرست ضمن آنکه ادعا کرده « عليزاده در اسفند ۸۸ ماموريت ۳ ساله‌اش به پايان رسيد، بعد از آن با توجه به اين‌که جايگزين ايشان اعزام نشده بود تا ۲۹ مرداد ماموريتشان تمديد شد » و « فرهنگيان نيز ۳۰ شهريور ۸۹ ماموريت ۳ ساله‌اش به پايان می‌رسيد و روزهای آخری بود که برای آماده کردن خود برای بازگشت به کشور در سفارت حضور داشتد » گفته « انگيزه سياسی در پناهنده شدن ۲ ديپلمات ايرانی را کسی باور نمی‌کند. »

روزنامه جام جم در عين حال نوشته که سخنگوی وزارتخارجه جمهوری اسلامی ادعا کرده که « همه کارمندان وزارت خارجه بعد از پايان ماموريت طبق قانون بايد به کشور مراجعت کنند و بعد هر تصميمی که می‌خواهند در رابطه با آينده‌شان بگيرند و با تعيين تکليف رابطه‌شان با وزارت خارجه می‌توانند آن را دنبال کنند ، و چون اين دو نفر به کشور مراجعت نکردند، تخلف اداری مرتکب شدند. »

شمار کشته‌شدگان در انفجار خط لوله سرخس به ۱۲ نفر رسيد

روزنامه کيهان ضمن انتشار خبر تشييع پيکرهای هشت نفر از جان باختگان خط لوله گاز سرخس در در شهر هفشجان واقع در استان چهارمحال و بختياری از افزايش شمار گشته شدگان اين انفجار به ۱۲ نفر خبر داده است.

اين روزنامه نوشته که در جريان هشت نفر تشييع کشته شدگان انفجار خط لوله گاز سرخس به مشهد پيام تسليتی از وزير نفت قرائت شده که در آن مسعود ميرکاظمی « جان باختن تعداد ۱۲ نفر از صنعتگران حوزه جوشکاری را به مردم هفشجان به ويژه خانواده های داغدار اين عزيزان تسليت گفته است. »
مقام های دولتی پيشتر شمار کشته شدگان انفجار خط لوله گاز که جمعه ۱۹ شهريور ماه رخ داد را حداکثر ۹ نفر اعلام کرده بودند و خود روزنامه کيهان نيز پيشتر در شماره ۲۳ شهريور ادعا کرده بود که تنها « ۵ نفر در انفجار خط لوله گاز سرخس فوت شده اند. »

اعتراض به مدعيان تازه: «جنگ بود، شما کجا بوديد؟!»

در شماره ۳۱ شهريور اغلب روزنامه های ايران گفت و گو ، مقاله و يا گزارش هايی درباره سالگرد آغاز جنگ ۸ ساله ايران و عراق منتشر کرده اند که می توان به گفتگوی روزنامه تهران امروز با فرمانده ارتش و نيز واکنش دو مقام ارشد سپاه پاسداران به طرح « جعبه سياه جنگ » در همين روزنامه ، و نيز مصاحبه روزنامه مردم سالاری با « سرهنگ ستاد مجتبی جعفری » و اعتراض وی به « زير سئوال بردن عملکرد مسئولين سياسی و نظامی دوران جنگ از سوی شماری از چهرهای نزديک به جناح حاکم اشاره کرد.

روزنامه خراسان نيز يادداشت شديداللحنی با تيتر « جنگ بود، شما کجا بوديد؟! » منتشر کرده و با اعتراض به « مردان شهادتخواه زمان صلح » و « مدعيان رزمندگی امروز » خطاب به آنان نوشته « اگر اين جنگ تا امروز هم ادامه می يافت ، شما مرد ميدان نبوديد که اگر بوديد در همان عاشورای ۸ ساله نسبت خود را با امام حسين با پوشيدن جامه رزم مشخص می کرديد. نه اين که حالا ، پس از ۲۲ سال که از پايان و ۳۰ سال که از آغاز جنگ می گذرد ، بدون اثبات برادری مدعی ارث و ميراث شده ايد. »

نويسنده اين يادداشت با تاکيد براينکه « با شما هستم، لاله های پرپر و مردان شهادتخواه زمان صلح ! با شما هستم مدعيان رزمندگی امروز! » خطاب به آن ها نوشته که « مدعيان تازه رزمندگی » نه تنها صادق نيستند بلکه « وقاحت را هم به حدی رسانده اند که به هوشمندی وکياست آيت الله خمينی هم طعنه می زنند که فلان و فلان و فلان پايان جنگ و قبول قطعنامه را بر آيت الله خمينی تحميل کردند. »

اين روزنامه با تاکيد بر اين که «انگار اينان بهتر از آيت‌الله خمينی می‌فهميدند و باخبر بودند که حالا پس از ۲۲ سال از پايان جنگ از خواب بيدار شده‌اند» نوشته است که «اين روزها حرف‌هايی می‌شنويم و می‌خوانيم که جای سکوت نمی‌گذارد».
XS
SM
MD
LG