لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

«تشدید تحریم ایران و دیپلماسی، موثرتر از حمله نظامی است»


مرکز سياستگذاری دو حزبی می گوید که «حمله نظامی به ايران بايد آخرين راه حل باشد.»
مرکز سياستگذاری دو حزبی می گوید که «حمله نظامی به ايران بايد آخرين راه حل باشد.»

يک گروه مطالعاتی که از اعضای دو حزب دمکرات و جمهوريخواه آمريکا تشکيل شده است، اعلام کرد که حتی يک حمله موفقيت آميز نظامی عليه تاسيسات هسته ای ايران امکان دارد نتواند برنامه اتمی تهران را متوقف کند.


«مرکز سياستگذاری دو حزبی» گزارشی را تحت نظارت دانيل کوتز، سناتور سابق جمهوريخواه، و چارلز راب، سناتور پيشين دموکرات، آماده و به رييس جمهوری آينده آمريکا توصيه کرده است که « اگر چه آماده کردن طرحی برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران عملی عاقلانه است، ولی موفقيت چنين عملياتی چندان مشخص نيست.»


در اين گزارش آمده است که فعاليت های ديپلماتيک و تحريم های اقتصادی شديدتر که صنعت نفت و گاز ايران را مورد هدف قرار دهند، احتمالا بيش از حمله نظامی نتيجه بخش خواهد بود.


آمريکا، اتحاديه اروپا و اسرائيل، ايران را متهم می کنند که در پی ساخت بمب اتمی است، ولی تهران همواره چنين امری را رد می کند و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


  • «فعاليت های ديپلماتيک و تحريم های اقتصادی شديدتر که صنعت نفت و گاز ايران را مورد هدف قرار دهند، احتمالا بيش از حمله نظامی نتيجه بخش خواهد بود.»
گزارش «مرکز سياستگذاری دو حزبی»

گزارش «مرکز سياستگذاری دو حزبی» می افزايد که «يک حمله نظامی به ايران بايد آخرين راه حل برای به تاخير انداختن برنامه هسته ای ايران محسوب شود.»


اين گروه مطالعاتی در گزارش خود می گويد: ارتش آمريکا قادر است دست به حمله مخربی به تاسيسات نظامی و هسته ای ايران بزند و این احتمالا بيش از آنچه رهبران ايران فکر می کنند، به آنها صدمه می زند.


به نوشته اين گزارش، چنين حمله ای به طور قابل توجهی برنامه هسته ای ايران را به تاخير می اندازد.


اين گزارش در مورد واکنش ايران و گروه های هوادار اين کشور در خاورميانه می نويسد که هر گونه حمله نظامی ايران می تواند شامل خطراتی باشد، از جمله پشتيبانی ايرانی ها از «رژيم تندروی اين کشور» و حملات گروه های اسلام گرای حماس و حزب الله به اسرائيل.


به نوشته اين گزارش، حتی اگر عمليات نظامی آمريکا موفق به از بين بردن تمام تاسيسات هسته ای ايران شود، ايرانی ها اطلاعات و فن آوری لازم برای آغاز مجدد برنامه هسته ای خود را دارند و آمريکا بايد خود را آماده حملات جديدی به مراکز احتمالی فعاليت هسته ای ايران کند.


اين گزارش می نویسد: برنامه هسته ای ايران، مهمترين خطر استراتژيکی ای است که دولت آينده آمريکا با آن روبرو خواهد شد و اين برنامه می تواند موجب بی ثباتی خاورميانه شود.


XS
SM
MD
LG