لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۱

«دنیا مایل نیست ایران به بمب اتمی برسد»


اولمرت: نخست وزير اسراييل، در روز پنجشنبه، در ترکيه به خبرنگاران گفت که جامعه جهانی مايل نيست ايران به سلاح هسته ای دست يابد.
اولمرت: نخست وزير اسراييل، در روز پنجشنبه، در ترکيه به خبرنگاران گفت که جامعه جهانی مايل نيست ايران به سلاح هسته ای دست يابد.

اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، در روز پنجشنبه، ۱۵ فوريه، در ترکيه به خبرنگاران گفت که جامعه جهانی مايل نيست ايران به سلاح هسته ای دست يابد.


نخست وزیر اسراییل در پاسخ به‌ سوالی درباره‌ پرونده‌ هسته‌ای ایران که‌ یکی از موضوعات اصلی گفتگوی وی با مقامات ترک بوده است، خاطر نشان کرد که اسراییل نسبت به‌ دستیابی ایران به‌ سلاح اتمی خوشبین نیست.


وی افزود معتقدم ترکیه‌ نیز مایل نیست ایران به‌ سلاح اتمی دست یابد و این نقطه‌ مشترک میان ماست و البته‌ نه‌ فقط میان ترکیه‌ و اسراییل، بلکه‌ نقطه‌ مشترک جامعه‌ جهانی است.


اهود اولمرت تاکید کرد که نباید اجازه‌ داد ایران به‌ سلاح اتمی دست یابد و در این راستا راه‌ حل دیپلماتیک و یا تحریمهای اقتصادی می تواند کارساز باشد و ایران را از تولید سلاح اتمی بازدارد.

اهود اولمرت که برای سفری دو روزه به ترکیه رفته است، تاکید کرد که نباید اجازه‌ داد ایران به‌ سلاح اتمی دست یابد و در این راستا راه‌ حل دیپلماتیک و یا تحریمهای اقتصادی می تواند کارساز باشد و ایران را از تولید سلاح اتمی بازدارد.


آقای اولمرت افزود: «من فکر نمی کنم ایران به‌ مرحله‌ تولید سلاح اتمی نزدیک باشد، اما در عین حال میدانم که‌ متاسفانه‌ از این مرحله‌ چندان هم دور نیست و برای متوقف کردن ایران هنوز امکان این وجود دارد که‌ همه‌ ما در یک جبهه‌ مشترک قرار بگیریم.»


تیم نظارت ترکیه به اسراییل می رود


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز روز پنجشنبه در آنکارا در کنفرانسی خبری، همراه با اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، اعلام کرد که ترکبه تیمی برای نظارت به کار باستان شناسان اسراییلی به اورشلیم می فرستد.


به گفته نخست وزیر ترکیه این گروه به کار باستان شناسان اسراییلی که در حوالی مسجدالاقصی به کار مشغولند نظارت خواهند داشت.


فعالیت های اخیر باستاشناسان اسراییلی در حوالی مسجدالاقصی در اورشلیم باعث اعتراضاتی در کشورهای اسلامی شده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، اهود اولمرت که در همان کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت از تصمیم نخست وزیر ترکیه استقبال کرد و گفت که اسراییل چیزی برای پنهان کردن ندارد. وی افزود ازآمدن تیم نخست وزیر ترکیه بسیار خوشحال است.


آقای اولمرت گفت که این عملیات آسیبی به اماکن مهم برای مسلمانان وارد نخواهد آورد. نخست وزیر ترکیه در این مورد گفت که منطقه را نمی شناسد ولی کاملا از سخنان اقای اولمرت متقاعد نشده است.


به نوشته مطبوعات ترکیه روز چهارشنبه محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی طی تماسی با عبدلله‌ گل وزیر خارجه‌ ترکیه‌ از او خواسته‌ است، مواضع فلسطینی ها برای استقرار صلح در منطقه‌ را مطرح کند.


نخست وزیر اسراییل در مورد ترکیه گفت که این کشور به عنوان یک کشور مدرن و مسلمان می تواند به عنوان پلی برای برقرار کردن رابطه بین این کشور و کشورهای مسلمانی که با اسراییل رابطه ندارند، نقش ایفا کند.


ترکیه نه تنها با اسراییل بلکه با کشورهایی که دشمن اسراییل محسوب می شوند مانند ایران و سوریه روابط دوستانه دارد.


XS
SM
MD
LG